Current time in Korea 05:50 Apr 27 (Sat) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 58, Number 6
JKCSEZ 58(6)
December 20, 2014 

 
Title
Analysis of Coherence in Middle School Students’ Representation of Particulate Concepts

중학생들의 전해질과 이온에 관련된 입자 개념 표현의 일관성 분석
Author
Heojeong Yoon, Yoonha Lee*

윤회정, 이윤하*
Keywords
입자, 이온, 원자, 전해질, 앙금 생성 반응 , Particles, Ion, Atom, Electrolyte, Ion precipitation reaction
Abstract
학생들이 특정 내용 영역을 설명할 때 사용하는 개념은 맥락의 영향을 받기도 하며, 맥락과 관계없이 일관적으로 유 지되기도 한다. 이 연구의 목적은 중학생들이 특정 내용 영역에서 사용하는 입자 개념을 살펴보고, 학생들의 입자 개념에 미 치는 맥락의 영향을 알아보는 것이다. 이를 위하여 학생들이 고체 상태와 수용액 상태의 전해질을 설명할 때와 수용액 상태의 서 로 다른 전해질이 혼합되어 고체 상태의 앙금을 형성하는 현상을 설명할 때 입자를 어떻게 표현하는지 알아볼 수 있도록 검 사지를 제작하였다. 중학교 3학년 학생들을 대상으로 ‘전해질과 이온’ 단원의 수업이 끝난 후에 검사를 실행하고, 개발한 분 류틀에 따라 학생들의 응답을 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 고체 상태와 수용액 상태의 전해질을 설명한 응 답의 분석을 통해 학생들이 다양한 입자 개념을 가지고 각각을 설명하고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 앙금 생성 반응을 설 명하기 위해 학생들이 사용하는 입자 개념을 파악할 수 있었으며, 많은 학생들이 화학기호를 표현하는데 어려움을 갖고 있 다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 약 57%의 학생들이 과학적 개념을 일관적으로 적용하여 수용액 상태의 입자에 대해 전해질 과 앙금 생성 반응을 설명하였고, 비과학적 개념을 가지고 있는 학생을 모두 포함했을 때 일관성 있는 설명을 제시한 학생 들은 전체의 약 79%였다. 연구 결과를 바탕으로 학생들이 여러 맥락에서 입자에 대한 과학적 개념을 습득하는데 도움이 될 수 있는 방안을 제안하였다.

The concepts used to explain specific phenomenon can be influenced by context or coherent regardless of context. The purpose of this study is to understand middle school students’ concept of particles in particular context and to investigate the effects of context on concept of particles. A conceptual questionnaire was developed to find out how students represented particles in two contexts: solid and solution states of electrolytes, and ion precipitation reaction. The questionnaire was administered to 9th grade students after classes of ‘electrolyte and ions’ unit. The responses of students were analyzed using framework developed for categorization of students’ concepts. The results are as follows: First, it was found that students used various concepts on particles when they explained solid and solution state of electrolytes, respectively. Second, we identified students’ concepts of particles used to explain ion precipitation reaction. In addition, we recognized that majority of students failed to write correct chemical symbols. Third, approximately 79% of students showed coherent responses for explanation of particles in solution state of both electrolytes and ion precipitation reaction. About 57% of students had scientific concepts. Some suggestions were made based on results for acquisition of scientific concepts on particles in different contexts.

Page
580 - 589
Full Text
PDF