Current time in Korea 13:17 Jul 19 (Fri) Year 2019 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal Log In Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 52, Number 6
JKCSEZ 52(6)
December 20, 2008 

 
Title
The Effect of Web-based Just-in-Time Teaching on the Inorganic Chemistry Course

무기화학 수업에서 웹기반 즉각적 대응 수업전략의 효과
Author
Mi Kyung Jin, Ae Ja Woo*

진미경, 우애자*
Keywords
즉각적 대응 수업전략, 브렌디드 러닝, 웹 기반 학습, 학생 중심 수업 , JiTT, Blended Learning, Web-based Learning, Student-centered Learning
Abstract
본 연구에서는 대학교 무기화학 수업에 적용한 웹기반 즉각적 대응 수업전략(JiTT)이 학생들의 학 업 성취도와 학습관련 태도에 미치는 효과를 알아보았다. 본 연구의 실험집단은 JiTT 수업처치를 받은 2007년 무기화학 수강생 34명을, 비교집단은 같은 교수자가 일반적인 강의법으로 수업한 2006년 무기화학 수강생 34 명을 대상으로 하였다. 두 집단에 모두 학업 성취도에 대한 사전·사후 검사를 실시하였고, JiTT 수업처치를 받 은 실험집단에만 학습관련 태도에 대한 사전·사후 검사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, JiTT 수 업전략의 적용은 학생들의 학업 성취도의 향상에는 유의미한 효과가 없었다(p>.05). 둘째, JiTT 수업처치에 의 한 학습관련 태도에서 나타난 변화로는, 중요한 화학 개념을 가시화할 수 있다는 자신감 향상과 혼자 스스로 공부하는 학습태도에서 유의미한 변화가 나타났다(p<.05). 또한 학생들은 온라인퀴즈 풀이에 대해 긍정적인 반 응을 보였고, 다른 수업에 비해 강의 전에 더 자주 교재를 읽는 등, 수업에 만족한다고 응답하였다. 셋째, 학 업 성취도와 학업 자신감, 학업 성취도와 수업 만족도 사이에 유의미한 상관관계를 보였으며(p<.05), 학업성취 도에 가장 영향력 있는 변인은 학업 자신감으로 나타났다(β=.494).

This study examined the effect of web-based JiTT on the academic achievement and the learningrelated attitude in the inorganic chemistry course. The experimental group was 34 students treated to JiTT in 2007 and the comparison group was 34 students treated to the general lecture by the same instructor in 2006. Both groups took the pre- and post- achievement test and the experiment group had additional attitude surveys such as learning confidence, effective learning method, and learning satisfaction on the JiTT. The results are as follows. First, there was no significant difference in the academic achievement(p>.05). Second, there was improvement on the learning confidence that can visualize the chemistry concepts and on the effectiveness of studying by oneself( p<.05). Students treated to JiTT answered that the web assignments were helpful and became read textbook more frequently before the class. Third, significant correlations among the academic achievement, the learning confidence, and the learning satisfaction were recognized(p<.05). The learning confidence was the most potent influence on the academic achievement(β=.494).

Page
703 - 711
Full Text
PDF