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Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 52, Number 5
JKCSEZ 52(5)
October 20, 2008 

 
Title
Exploring the Causes of Students’ Connecting Errors Induced in Learning Boyle’s Law and Charles’s Law with Multiple External Representations

다중 표상을 활용한 보일과 샤를의 법칙 개념 학습에서 유발되는 학생들의 연계 오류의 원인 탐색
Author
Hunsik Kang, Sukjin Shin, Taehee Noh*

강훈식, 신석진, 노태희*
Keywords
연계 오류, 다중 표상, 보일의 법칙, 샤를의 법칙 , Connecting Error, Multiple External Representations, Boyle’s Law, Charles’s Law
Abstract
이 연구에서는 다중 표상을 활용한 보일과 샤를의 법칙 개념 학습에서 유발되는 학생들의 연계 오 류의 원인을 탐색했다. 이를 위해 연계 오류를 가진 중학교 1학년 15명을 대상으로 면담을 실시했고, 이를 전 사하여 분석했다. 분석 결과를 토대로 연계 오류의 원인을 여섯 가지로 제시했다. 즉, (1) 분자의 성질을 잘못 이해하는 경우, (2) 그림 요소들의 관계를 잘못 파악하는 경우, (3) 거시적 수준과 미시적 수준의 외적 표상을 잘못 전이하는 경우, (4) 그림 요소에 대한 학생들의 사전 경험이 교사의 의도와 일치하지 않는 경우, (5) 그 림이 충분한 정보를 포함하지 않고 간단하게 표현되는 경우, (6) 글에 제시된 과학 용어 자체의 의미를 이해 하지 못하는 경우 연계 오류가 유발될 수 있다. 이런 결과는 다중 표상을 활용한 보일과 샤를의 법칙 개념 학 습에서 유발되는 학생들의 연계 오류를 줄여 그 개념에 대한 학생들의 이해를 향상시키는데 유용하게 활용될 수 있을 것이다.

The purpose of this study was to explore the causes of students’ connecting errors induced in learning the Boyle’s law and the Charles’s law with multiple external representations. Fifteen seventh graders having connecting errors were selected and interviewed, and the interview transcripts were analyzed. On the basis of the results, the six causes of connecting errors were suggested, and were as follows; (1) misunderstanding on the particulate nature of matter, (2) inadequate understanding on the relationship of the pictorial elements, (3) mistranslation between the macroscopic and the microscopic external representations, (4) disagreement between the students’ prior experiences and the teacher’ intention about the pictorial elements, (5) pictorial representation with insufficient and simple informations, and (6) misunderstanding on the meaning of the scientific words in the texts. These results should be helpful in promoting students’ understanding of the Boyle’s law and the Charles’s law by reducing their connecting errors induced in learning the concepts with multiple external representations.

Page
550 - 560
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