Current time in Korea 12:24 Oct 24 (Sat) Year 2020 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 52, Number 4
JKCSEZ 52(4)
August 20, 2008 

 
Title
Content Analysis of Chromatographic Part in Middle School Science and High School Chemistry Textbooks of the 7th Education Curriculum

7차 교육과정에서 개발된 중학교 과학 교과서와 고등학교 화학 교과서의 크로마토그래피 부분 내용 분석
Author
Jae Jeong Ryoo, Jeong Hwan Kim, Seoung Hey Paik*

류재정, 김정환, 백성혜*
Keywords
과학 2 교과서, 화학 II 교과서, 7차 교육과정, 크로마토그래피, 중학교, 고등학교 , Science 2 Textbook, Chemistry II Textbook, 7th Education Curriculum, Chromatography, Middle School, High School
Abstract
현재 우리나라에서 사용되는 대부분의 중학교 과학 교과서와 고등학교 화학 교과서에서 크로마토 그래피 관련 부분의 내용을 다루고 있다. 이 연구에서는 중학교와 고등학교 교과서에 있는 크로마토그래피 관련 부분의 내용을 분석하고 문제점을 개선하고자 하였다. 이를 위하여 중학교 과학 2 교과서와 고등학교 화학II 교과서에서 크로마토그래피 관련 부분을 구성 내용 및 순서, 서론부, 실험, 정의 및 원리, 활용, 역사 및 종류, 기타 등의 영역으로 구분하여 분석하였다. 전반적으로 제 7차 교육과정에서 개발된 중·고등학교 교과서에서는 크로마토그래피에 관련된 내용이 다양하지 못하였으며, 특히 중학교 내용은 초등학교에서 다루는 내용의 수준과도 큰 차이가 없는 것으로 나타났다.

The chromatographic contents represented in middle school ‘Science 2’ and high school ‘Chemistry II’ textbooks. In this study, we analyzed the contents related to chromatography of middle and high school textbooks to find and to improve problems. The analysis is composed of general constitution, introduction, experiment, definition and principle, application, history and types, and others in the textbooks. In conclusion, the contents of the textbooks developedin the 7th education curriculum are not diverse, and the level of chromatographic contents in the middle school textbooks is similar to those of elementary school textbook.

Page
423 - 433
Full Text
PDF