Current time in Korea 11:58 Apr 27 (Sat) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 49, Number 4
JKCSEZ 49(4)
August 20, 2005 

 
Title
A Comparison of Problem Solving Skills on Laws of Chemistry by Gender Difference of Learner

학습자의 성 차이에 따른 화학 법칙들에 대한 문제 해결력 비교
Author
Nak Han Jang, Gye-Sook Kim, Haiil Ryu*

장낙한, 김계숙, 류해일*
Keywords
화학 법칙, 문제 해결력, 성 차이 , Law of Chemistry, Problem Solving Skills, Gender Difference
Abstract
본 연구는 학생들의 화학 법칙들에 대한 개념 문제와 수리 문제의 해결력에 연관된 변인을 규명하고, 성별에 따른 문제 해결력을 비교하기 위해 시, 읍, 면 단위의 중학교 3학년 220명을 유층 군집 표집 하였다. 중학교 3학년 학생들은 화학 법칙들에 대한 문제 해결력에서 개념 문제와 수리 문제의 차이는 없었으나, 각 법칙에 대한 비교에서는 일정 성분비의 법칙을 제외한 나머지 법칙의 내용영역에서 개념 문제의 성취도가 수리 문제의 성취도 보다 높았고 샤를의 법칙에 대한 문제 해결력에서는 개념 문제 해결력이 수리 문제 해결력보다 높았다. 성별에 따른 개념 및 수리 문제 해결력 비교에서 남학생들의 개념 문제 성취도 평균점수(9.25)가 수리 문제 해결 평균점수(8.36)보다 월등히 높았으며 통계적인 유의미한 차이를 나타내었다. 여학생들은 샤를의 법칙을 제외한 나머지 법칙에서 수리 문제 성취도 평균점수(8.24)가 개념 문제 성취도 평균점수(7.64)보다 높게 나타났으나, 통계적인 유의미한 차이는 없었다. 개념 문제 및 수리 문제의 남여 학생들 사이 비교에 서는 개념 문제 해결력은 남학생(9.25)이 여학생(7.64)보다 높아 통계적으로 유의미한 차이를 보였으나, 수리 문제 해결력에서는 남여 각각 8.36, 8.24로 통계적으로 유의미한 차이는 없었다. 따라서 화학 법칙들에 대한 문제 해결력에서 개념 문제에 대한 해결력은 남학생이 여학생보다 높았으나, 수리 문제 해결력에서는 남학생과 여학생의 차이가 없었다. 이것은 남학생과 여학생의 심리적 차이가 존재하며 남학생이 정보를 이용하고 해석하는데 여학생보다 더 유리한 것에 기인한다고 생각된다.

The objectives of this study were to investigate the performances of middle school students requiring conceptual understanding on chemistry laws that can be solved by algorithmic strategies and to compare the conceptual and algorithmic problem solving skills on laws of chemistry by gender difference. Stratified cluster sample was selected with 220 students from 9-grade middle school students in city, urban, and rural region. First, there was no statistically significant difference in comparison of the conceptual and algorithmic problem solving skills of whole students on laws of chemistry. However, there was statistically significant difference in only law of Charles although the achievement of conceptual problem was higher than that of algorithmic problem except law of constant composition. That is, there was no difference between conceptual and algorithmic problem solving skills in 9-grade middle school students but conceptual problem solving skills was high compared to algorithmic problem solving skills on law of Charles. For com parison to conceptual and algorithmic problem solving skills depending on gender, the average score (9.25) of conceptual achievement for male students was pretty higher than that (8.36) of algorithmic achievement and there was statistically significant difference on laws of chemistry. For female students, the average score (8.24) of algorithmic achievement was high compared to that (7.64) of conceptual achievement and there was statistically no significant difference. Comparing with conceptual and algorithmic problem solving skills between gender, male students (9.25) was higher than female (7.64) in conceptual problem solving skills with statistically significant difference whereas there was no statistically significant difference in spite of high scores of female (8.36) compared to male scores (8.24). Therefore, male students excel female for conceptual problem solving skills but there was difference in algorithmic problem solving skills. This reason attributes to a physiological difference in male and female brains and male students are better at manipulation of information.

Page
407 - 0
Full Text
PDF