Current time in Korea 13:53 Apr 26 (Fri) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 49, Number 3
JKCSEZ 49(3)
June 20, 2005 

 
Title
An Analysis of Science Teachers’ Faith on Inquiry Lessons and Their Science Classes

탐구 수업을 지향하는 과학 교사의 신념과 실제 수업 분석
Author
Ae-Jin Paeng, Seoung-Hey Paik*

팽애진, 백성혜*
Keywords
신념, 과학교사, 탐구 , Faith, Science Teacher, Inguiry
Abstract
이 연구에서는 두 명의 중학교 과학 교사를 대상으로 중등 과학 교사가 탐구 수업에 대해 가지는 신념과 이러한 신념이 실제 수업에서 어떻게 발현되는지를 관찰하였다. 교사들의 생각을 알기 위해 설문 조사와 구조화된 면담과 반구조화된 면담, 실제 수업 관찰, 수업과 관련된 다양한 문서 자료 등을 7개월 동안 수집하였다. 그리고 학생의 면담을 병행하였다. 자료는 귀납적인 방법으로 분석되었고 삼각측정법과 동료검증의 방법으로 타당성을 확보하였다. 연구 결과, 교사들은 탐구 수업이 직접적인 체험을 통해 개념 이해를 도와주는 효과를 가진다고 생각하였으나, 이러한 교사들의 생각은 실제 수업과 일치하지 않았다. 실제 수업은 실험 결과나 용어의 습득을 중요시 하는 양상을 보였다. 특히 교사의 학습자 수준에 대한 부적절한 판단과 그로 인한 활동과제의 재구성이 부적합한 것 등이 교사의 생각과 실제 수업 사이에 발생하는 괴리의 원인으로 판단되었다.

This case study was searched secondary school science teachers’ faith on inquiry lessons and revelation of the faith in their science classes. For this study, scaled questionnaires, open-ended questionnaires, structured and semistructured interviews, classroom observations, instructional plans, and materials were collected during 7 months. In addition, students in each of the teachers’ classes were interviewed with respect to their thoughts of inquiry instruction. Data sources were inductively analyzed. A validity was guarantee by triangulation, member checking. As the results, the teachers belived that inquiry activities help students’ understanding of conceptions related to the inquiry, but this thoughts was not in accord with classroom practices. The teachers had traditionalism to place the educational focus on experiment results or aquisition of terminologies. Especially teachers’ misjudgements about students’ learning levels and unfit reorganization of experimental activities were the causes of the gap between teachers’ belief about inquiry instruction and classroom practices.

Page
300 - 0
Full Text
PDF