Current time in Korea 07:44 Apr 27 (Sat) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 49, Number 1
JKCSEZ 49(1)
February 20, 2005 

 
Title
Analysis and Improvement of the Fundamental Experiments for Measuring Chemical Reaction Rates in the High School Science Textbooks

고등학교 과학 교과서에 제시된 화학반응속도 측정을 위한 기본적인 실험의 분석 및 개선
Author
Kuk-Tae Park*, Eun-Sun Kim, Kwang-Seo Park, Myoung-Hee Kim

박국태*, 김은선, 박광서, 김명희
Keywords
화학반응속도 측정, 고등학교 과학 교과서, 실험 개선 , Measuring Chemical Reaction Rates, High School Science Textbooks, Improved Experiments
Abstract
이 연구의 목적은 고등학교 과학 교과서에 제시된 화학반응속도 측정을 위한 기본적인 실험의 문 제점을 분석하고 학생수준과 학교 과학실 여건을 고려한 개선 실험을 제시하는 것이다. 이를 위하여 고등 학교 9종 과학 교과서에 제시된 화학반응속도 측정을 위한 기본적인 실험을 실험 방법에 따라 분류하였 다. 그리고 교과서에 제시된 실험 방법에 따라 초려森?과학을 담당하고 있는 9명의 현직 교사와 5명의 예 비 교사에게 실험을 수행하게 한 후 문제점을 분석해서 개선 실험을 고안하였고, 이를 9명의 예비교사에게 수행하게 하였다. 연구 결과에 의하면, 고등학교 과학 교과서에 제시된 화학반응속도 측정을 위한 기본적 인 실험에서 발생되는 기체의 생성량을 측정하는 방법에는 주사기 측정법과 수상 치환법이 있었다. 그리고 고등학교 과학 교과서에 제시된 주사기 측정법과 수상 치환법의 문제점인 실험 기구와 실험 조건 및 실험 방법의 미비한 제시를 개선한 실험으로 화학반응속도를 재현성이 있게 측정할 수 있었다. 이러한 연구 결 과로 볼 때, 화학반응속도 측정을 위한 기본적인 실험에서 실험 수행뿐만 아니라 실험 결과 해석에 어려움 을 느끼는 학습자들이 재현성이 있는 실험으로 탐구 실험을 한다면 화학반응속도에 대한 과학적 개념을 이 해하는데 도움이 될 것이다.

The purpose of this study was to find out the problems in the fundamental experiments for measuring chemical reaction rates in the high school science textbooks and to suggest an improved experimental method considering the student's level and laboratory circumstances. For this study, the fundamental experiments for measuring chemical reaction rates presented in 9 high school science textbooks were classified by their experimental method. Along with 5 preliminary teachers, 9 science education teachers in elementary and middle schools participated in the fundamental experiments. Subsequently, an analysis was performed on the problems in the experiments and some improved experiments were devised. As many as 9 preliminary teachers performed the improved experiments. The results of the experiments were put into a comparative analysis. According to the results of this study, the fundamental experiments for measuring chemical reaction rates presented in the high school science textbooks were classified by the methods of syringe measurement and aquatic transposition when the chemical reactions produced gas. By improving the problems of insufficient specification of tools, conditions, and methods of the experiments in the high school science textbooks, the improved experiments facilitated the reproducible measurements of the chemical reaction rates. From this study result, it was suggested that the reproducible experiments would help the students understand the scientific concepts regarding the chemical reaction rates.

Page
105 - 0
Full Text
PDF