Current time in Korea 19:12 Dec 05 (Sat) Year 2020 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 48, Number 1
JKCSEZ 48(1)
February 20, 2004 

 
Title
The Development of Students Argumentation in Science Context

과학 맥락에서 학생간 논의과정의 발달
Author
Soonmin Kang*, Jaihang Lim, Youngtae Kong, Jounghee Nam, Byoungsoon Choi

강순민*, 임재항, 공영태, 남정희, 최병순
Keywords
사고 교육, 인지발달, 논의과정 , Teaching Thinking, Cognitive Development, Argumentation
Abstract
본 연구에서는 CASE 프로그램의 적용이 중학교 학생들의 과학 맥락에서의 논의 과제 해결 시 논의과정에 어떤 변화를 가져왔는지 알아보았다. 학생들의 논의과정은 '설명과 논의과정'과 '대화적 논의과정'으로 구분되었으며, 다양한 논의과정 요소들을 활용하였다. 학생들 논의과정의 절반 이상은 주장과 근거가 차지하고 있었으며, 자신의 생각을 단편적으로 상대방에게 제시하는 수준의 논의 기술에 머물러 있었다. 또한 '설명적 논의과정' 요소의 활용보다는 '대화적 논의과정' 요소의 사용 비율이 낮았다. CASE 프로그램을 처치한 후 학생들의 '대화적 논의과정' 사용 비율이 상대적으로 높아졌으며, 집단구성에서 대칭집단이 비대칭집단 보다 프로그램의 효과가 컸으나 그 변화가 불안정하였다. 인지 수준에 따른 논의 참여 정도는 형식적 조작기 학생의 참여 비율이 전체적으로 높았으나 후기 과제로 갈수록 과도기 학생들의 '대화적 논의과정'에의 참여비율이 높아졌다.

The purpose of this research was to investigate the change of argumentation of middle school students when they participated in argument tasks with CASE(Cognitive acceleration through science education) programs. Students argumentations were divided into two categories; 'explanatory argumentation' and 'dialogic argumentation'. Several argumentation components were used in their argumentation. Among argumentation components, claim and ground took place more than half of argumentation components. The percentage of 'dialogic argumentation' was lower than the percentage of 'explanatory argumentation'. The percentage of 'dialogic argumentation' was getting higher during CASE intervention. CASE programs had more effect on symmetric group than asymmetric group, however it was unstable. In general, participation ratio in argumentation of the formal operational student was high and the ratio in argumentation of the transitional student was getting higher.

Page
85 - 0
Full Text
PDF