|
ISSN 1017-2548(Print) ISSN 2234-8530(Online)
Volume 47, Number 6
JKCSEZ 47(6)
December 20, 2003 |
|
|
Title |
The Effects of Reward Methods in Cooperative Learning
보상 제공 방법에 따른 협동학습의 효과
|
Author |
Taehee Noh*, Seonae Yoon, Jaeyoung Han, Chiyoung Lee
노태희*, 윤선애, 한재영, 이지영
|
Keywords |
보상 제공 방법, 협동학습, 성취도, 학습 동기, 수업 환경에 대한 인식
, Reward Methods, Cooperative Learning, Achievement, Learning Motivation, Perceptions of Learning Environment
|
Abstract |
본 연구에서는 협동학습에서 보상 제공 방법의 효과를 학생들의 성취도, 학습 동기, 수업 환경에 대한 인식, 그리고 보상 제공 방법에 대한 인식의 측면에서 조사하였다. 서울시 남녀 공학 중학교에서 1학년 61명을 선정하고 '물질의 세 가지 상태', '분자운동', '상태변화와 열에너지'단원에 대하여 14차시 동안 수업을 실시하였다. 보상 제공 방법은 과제 지향 보상과 수행 지향 보상으로 구분하였다. 연구 결과, 상위 학생들은 과제 지향 보상 집단에서, 하위 학생들은 수행 지향 보상 집단에서 성취도 중 적용 영역의 점수가 높게 나타났다. 과제 지향 보상 집단이 학습 동기 중 주의집중과 관련성, 수업 환경에 대한 인식 중 과제 지향성, 참여도, 질서와 조직성에서 유의미하게 높았다.
In this study, the effects of two types of reward methods in cooperative learning were investigated upon students' achievement, learning motivation, perceptions of learning environment and perceptions of reward methods. Seventh graders (N=61) were selected from a co-ed middle school in Seoul, and were taught about 'three states of matter', 'motion of molecules' and 'change of state and thermal energy' for 14 class hours. Reward methods were classified into task-oriented reward and performance-oriented reward. The results revealed that high-level students performed better in the task-oriented reward group, and low-level students performed better in the performance-reward group for the 'application' subcategory of the achievement test. The scores of attention and relevance in learning motivation and task orientation, involvement, and order and organization in perceptions of learning environment test were significantly higher in the task-oriented reward group than those in the performance-oriented reward group.
|
Page |
625 - 0 |
Full Text |
PDF
|
|
|