Current time in Korea 20:33 Apr 26 (Fri) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 45, Number 6
JKCSEZ 45(6)
December 20, 2001 

 
Title
A Study on a Lesson Plan for Middle School Chemistry by the Curriculum Differentiation on the Basis of Students’ Academic Characteristics in the 7th National Curriculum)

제7차 교육과정에 따른 중학교 화학분야의 수준별 학습지도안 연구
Author
Wooyong Eom, Chang-Hyun Lee, Jung-Sung Kim, Moon-Young Yoon

엄우용, 이장현, 김정성, 윤문영
Keywords
Abstract
제 7차 교육과정에 따른 과학과 학습의 핵심은 학습자의 수준에 따라 나누어 학습을 하는 것이다. 이는 수준별 심화·보충형 학습으로 특징지워지는데, 교육현장에서 이에 대한 대비가 미흡한 실정이다. 본 연구는 제 7차 교육과정에서 제시하는 과학과의 수준별 교육과정의 특성과 제한점을 분석하고, 수준별 학습에 적합한 학습유형을 제시하며, 이들을 토대로 제 7차 교육과정에 취지에 적합한 과학과의 학습지도안 작성 방향을 탐색하였다. 이를 위해 중학교 화학분야의 한 단원을 선정하여 수준별 심화·보충학습을 위한 학습지도안의 예를 제시하였다.

The basic tenet of science education by the 7th national curriculum for middle school students is teaching by learner's academic levels. It is a kind of new approach to both of teachers and students, but there has been little preparation in school fields for the new approach. Therefore, this study reviewed the characteristics and constraints of the approach, and suggested the types of learning methods for the approach. And then this study explored the guidelines for writing a lesson plan for the science education by the 7th national curriculum. Specifically, this study presented an example of lesson plan for a unit of middle school chemistry.

Page
595 - 602
Full Text
PDF