Current time in Korea 17:05 Oct 31 (Sat) Year 2020 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 45, Number 2
JKCSEZ 45(2)
April 20, 2001 

 
Title
An Analysis of Inquiry Activities in the Chemistry Parts of Middle School Science Textbook Based on the Sixth Curriculum

제 6차 교육과정에 따른 중학교 과학(화학부분) 교과서의 탐구활동 분석
Author
Seong Bae Moon, Sung Ae Jun, Yun-Hi Kim

문성배, 전성애, 김윤희
Keywords
Abstract
본 연구는 제 6차 교육과정에 의한 5종의 중학교 과학교과서(화학부분을 중심으로)에 얼마나 탐구활동이 반영되어 있는지를 분석해 보았다. 특히 중학교 과학교과서에 수록된 내용 및 탐구활동을 탐구내용, 탐구과정, 탐구상황의 3차원 분석틀에 근거하여 분석하여 교과서에 STS가 반영된 정도나 내용구성에 관한 평가를 하는데 그 목적이 있다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중학교 과학교과서(화학부분)의 내용을 분석한 결과, 화학부분의 평균 전체 면 수는 197.6 페이지이었다. 그림이나 사진과 같은 학습자료는 각 페이지마다 0.66개씩, 읽을거리는 평균 5.8개씩 수록되어있다. 둘째, 탐구활동의 탐구내용을 분석한 결과, 5종 교과서에 수록된 전체 주제는 222개이며,각 교과서마다 탐구활동이 관찰, 실험, 측정, 토의 자료해석, 기본조작 등의 다양한 용어로 분류되어 있으며, 교과서마다 분류 기준에 다소 차이가 있었다. 교과서별로 수록된 탐구활동의 수를 살펴보면 A교과서는 51개, B교과서는 49개, C교과서는 50개, D교과서는 37개 그리고 E교과서는 35개가 수록되어 있었다. 셋째, 탐구과정 영역의 분석은 평균적으로 '자료해석 및 일반화'가 42.4%로 가장 많았고 '관찰 및 측정'은 38.1%, '문제발견 및 해결방안'은 7.8%, '이론모델형성, 검증 및 수정'은 11.7%로 나타났다. 넷째, 탐구상황 영역의 분석은 과학적 상황요소가 94.2%, 그 외에 개인적 상황요소가 0.4% 사회적 상황요소가 2.7%, 기술적 상황요소가 2.7%를 차지하였다. 즉,STS (과학-기술-사회)의 상호관련성을 강조한 내용이 전체의 5.8%를 차지하였다.

This study was covered with the analysis of five kinds of the middle school science textbooks(chemistry part) based on the 6th curriculum. Particularly, inquiry activities part was analyzed by the three dimension framework which consists of inquiry content dimension, inquiry process dimension and inquiry context dimension and the results are as follows:
1. In the analysis of the contents in the middle school science textbooks(chemistry part), the average number of total pages was 197.6. The illustration and picture were contained 0.66 in number per a page, and the average number of further readings was 5.8.
2. In the analysis of the inquiry content dimension of inquiry activities, the total number of themes in five kinds of textbook was 222. And the number of inquiry activities in five kinds of textbook was diverse: A textbook had 51, B textbook 49, C textbook 50, D textbook 37 and E textbook 35.
3. For the analysis of inquiry process dimension, it follows in the order of 'interpreting data and formulating generalizations (42.4%)', 'observation and measuring (38.1%)', 'seeing a problem and seeking ways to solve it (7.8%)' and 'building, testing and revising the theoretical model (11.7%)'.
4. As for the analysis of the inquiry context dimension, the scientific context occupied 94.2%, the individual context 0.4%, the social context 2.7% and the technical context 2.7%. It shows that the proportion of STS(Science-Technology-Society) related contents in inquiry activities was only 5.8%.

Page
162 - 176
Full Text
PDF