Current time in Korea 03:42 Mar 29 (Fri) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 44, Number 2
JKCSEZ 44(2)
April 20, 2000 

 
Title
A Study no the Assessment Using Chemical Experiments for the Indentification of the Gifted Children in Science

초등학교 과학영재의 선발에 적용한 화학실험 평가에 대한 연구
Author
Jongseok Park, WonSeon Park, JongWook Park

박종석, 박원선, 박종욱
Keywords
Abstract
청주교육대학교 과학영재교육센터에서는 과학영재를 선발하는데 화학실험평가를 실시하였다.지필평가와 더불어 실시된 화학실험 평가에서는 '각설탕의 용해 관찰하기(실험1)'와 '용액의 진하기 순서 알아 맞추기(실험2),로 명명된 두가지 실험이 이용되었다·'각설탕의 용해 관찰 실험'으로는 학생들의 기본적인 관찰 능력과 그에 따른 문제인식과 모형 사용 능력을 알아보았고, '용액의 진하기 알아 맞추기 실험 '으로는 실제적인 문제해결 능력을 알아보았다. 또한 실험 과정 중 교사의 관찰에 의해 학생들의 흥미, 과제 집착력 둥 과학적 태도도 평가하였다. 현실적으로 여려 가지 문제로 인해 실시에 어려움이 있는 실험 평가는 과학영재들이 나타내는 독특한 특성, 즉 창의성이나 유통성, 독창성을 알아보는데 도움이 되었다.

The Science Gifted Education Center of Chongju National University of Education used the chemical experiments for selecting gifted children in the area of science. There are two kinds of experiments,the observing the dissolution of cube sugar (Exp1)' and the guessing the concentration of solutions (Exp2)',Students basic skills of observativaluation using experiments turned out to be valuable for the identification of the gifted children who have the creativity,originality, and fluency in the field of science.

Page
157 - 165
Full Text
PDF