Current time in Korea 18:51 Mar 28 (Thu) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Final Edit

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 65, Number 6
JKCSEZ 65(6)
December 20, 2021 

 
Title
The Impact of Negotiation-Based Peer and Self-Assessment Activities on Science-Gifted Students' Modeling

협상에 기반한 동료평가 및 자기평가 활동이 과학 영재 고등학생들의 모델링에 미치는 영향
Author
Eunbi Jo, Dojun Jung, Jeonghee Nam*

조은비, 정도준, 남정희*
Keywords
협상, 모델링, 동료평가, 자기평가 ,  Negotiation, Modeling, Peer-assessment, Self-assessment
Abstract
이 연구는 협상에 기반한 동료평가 및 자기평가 활동이 과학 영재 학생들의 모델링에 미치는 영향 및 이에 대한 학생들 의 인식을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 광역시의 과학 계열 특수 목적 고등학교 2학년 학생 92명을 대상으로 과 학 계열 전문 교과인 고급 화학 학습 내용 중 4가지 주제에 대해 과학 글쓰기 및 협상에 기반한 동료평가 및 자기평가 활동을 실 시하였다. 학생들이 구성한 모델링은 과학 개념 구조화, 논리성, 다중표상, 의사소통 측면에서 분석되었으며, 협상에 기반한 평 가 활동이 진행됨에 따라 과학 글쓰기에 나타나는 모델링 수준이 향상되는 것을 알 수 있었다. 또한 학생 설문조사와 인터뷰를 분석한 결과 학생들은 평가 활동의 결과를 타당하다고 인식하고 있으며, 평가 활동의 결과를 다음 글쓰기에 참고함으로써 자신 의 학습을 개선할 수 있다고 응답하였다.

The purpose of this study was to investigate the impact of negotiation-based peer and self-assessment activities on science-gifted students' modeling and students' perceptions of the impact of these assessment activities on modeling. For this purpose, 92 students in the 11th grade of a science high school, in a metropolitan city, were selected to conduct peer assessment, self-assessment, and science writing activities with four topics of Advanced Chemistry. The students' modeling was analyzed in terms of 'structuring scientific concepts', 'logic', 'multiple representations' and 'communication'. Based on the results, the mean scores of modeling increased for each element of evaluation according to the progress of assessment activities. Students' responses in the survey and interviews showed that students perceived the results of student assessment activities as valid, students also recognized the benefit of these assessment activities by referring to the assessment results before their next writing assignment.

Page
455 - 467
Full Text
PDF