Current time in Korea 05:06 Mar 29 (Fri) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 62, Number 4
JKCSEZ 62(4)
August 20, 2018 

 
Title
Change of Science Teachers' Perceptions About the Atmosphere Composition of Molecules with Different Masses

서로 다른 질량을 가진 분자들로 이루어진 대기의 조성에 대한 과학교사들의 인식 변화
Author
Seunggyun Yoo, Seoung Hey Paik*

유승균, 백성혜*
Keywords
교차개념, 대기의 조성, 과학교사 , Crosscutting concept, Composition of atmosphere, Science teacher
Abstract
이 연구에서는 과학교사 11명을 대상으로 서로 다른 질량을 가진 분자들로 이루어진 대기의 균질권에 대한 사고를 알아보기 위하여 사전·사후 검사지를 개발하고 조사하였다. 사전 검사 결과, 교사들은 크게 2가지 유형의 사고로 분류되었 으며, 대기를 균일 용액처럼 생각하여 조성비가 균일하다는 사고와 입자의 질량이 다름을 고려하여 대기의 조성비가 비균 질하다는 사고가 나타났다. 각각의 사고는 다시 중력의 크기를 크게 고려한 경우와 작게 고려한 경우, 그 중간 정도로 고려 한 경우 등 3가지 유형으로 재분류 되어서 총 6가지 유형의 사고를 찾아볼 수 있었다. 이러한 다양한 사전 개념을 제시하 고 교사들에게 학문간 교차개념의 중요성을 소개한 후에 화학에서의 원자량과 온도에 따른 분자 운동, 공기라는 용액의 균 질성, 물리에서 다루는 질량과 중력, 그리고 거리의 관계, 지구과학에서 다루는 대기의 분포 및 대류 현상 등의 개념을 연 계하여 사고하도록 제안하였다. 교사들 간의 토론 후에 사후 개념을 조사한 결과 사전 개념에서 벗어나 중력, 질량, 온도, 고도 등을 고려하여 대기의 조성에 대한 통합적 시각을 가지는 사고로 변화하였다. 이러한 변화를 통해 다양한 학문에서 다 루는 교차개념의 중요성에 대해 확인할 수 있었으며, 통합과학에서 앞으로 이러한 유형의 사고를 교사들이 학생들에게 제 공함으로써 일관된 세계관을 형성하고 지적 도구로 탐구적 사고를 실행할 수 있도록 도울 필요가 있다고 이 연구에서는 제 안하였다.

In this study, we surveyed pre- and post- perceptions of fourteen science teachers related to the atmosphere composition of molecules with different masses by the developed test. As a result of the test, the teachers were classified into two types of thoughts; One of them is considered the atmosphere to be a homogeneous solution, and the other is a thought that the composition ratio of the atmosphere was not homogeneous considering the different weights of particles. The two types were reclassified into three categories; one of them is considering large gravity effect, another is considering small gravity effect, and the other is considering medium scale gravity effect. Total six types of thoughts were found from the pre-test. After introducing crosscutting concepts which are related to the composition of atmosphere. The teachers discussed the phenomena with the molecular motion by weights of atoms and temperature, the homogeneity of the solution of air in chemistry domain. They also discussed with the relationship between mass and gravity and distance in physics domain. And the discussion included distribution of the atmosphere, convection phenomena, etc. After the discussion, the teachers changed their pre-conceptions to post-concoctions considering combined perspectives of gravity, mass, temperature, altitude etc. Through these changes, we are able to confirm the importance of crosscutting concepts covered in various disciplines. In the integrated science, we should help teachers to provide students with these types of thinking in order to form a coherent world-view and to carry out inquiry thinking as an intellectual tool.

Page
288 - 298
Full Text
PDF