Current time in Korea 21:28 Apr 25 (Thu) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 62, Number 3
JKCSEZ 62(3)
June 20, 2018 

 
Title
Evaluation of Stated Models for the Floating and Sinking Phenomena in the Chemical Domain

화학영역에서 뜨고 가라앉는 현상에 대해 진술된 모델의 평가
Author
Sung Ki Kim, Chul Yong Park, Hee Choi, Seoung Hey Paik*

김성기, 박철용, 최 희, 백성혜*
Keywords
과학 모델, 모델 평가, 전제조건, 패턴 , Scientific model, Model evaluation, Prerequisite, Pattern
Abstract
본 연구는 화학영역에서 뜨고 가라앉는 현상과 관련되어 교과서에 진술된 모델을 모델의 생성과 관련된 본성 측면을 기 반으로 평가하였다. 이를 알아보기 위해 7차 교육과정에서부터 2009 개정 교육과정의 초등학교 3학년 과학교과서 2종과 중학교 과학교과서 21종이 분석되어졌다. 분석 결과 진술된 모델은 ① 모델의 전제조건에 대한 설명 부재, ② 물질적 관점의 질술 방식, ③ 패턴의 원리 결여, ④ 다루어진 사례의 부적절성의 특성을 보였다. 학생들에 대한 모델의 교육은 모델을 이용한 활동 보다는 모델이 생성되는 과정과 관계된 교육이 선행되어야 함에도 그러한 모델의 본성에 대한 교육이 부족함을 알 수 있었다. 이를 해 결하기 위해 모델의 생성과 관련된 모델의 진술과 이와 관련된 학생 모델 평가 도구 제작을 제언하였다.

In this study, the models described in the textbooks related to floating and sinking phenomena in the chemical domain were evaluated based on the aspect of nature related to the generation of models. To achieve this, we were targeting statement of textbooks from 7th curriculum to 2009 revised curriculum. Analysis of textbooks was performed for science of elementary school (total 2 textbooks) and science of middle school (total 21 textbooks) which dealt with these phenomena. According to the textbooks analysis, characteristics of statement way were ① No description of the model's prerequisites, ② Statement based matter viewpoint, ③ Lack of pattern principle, ④ Inadequacy of the case covered. Although the education about the model for the students should be preceded by the education related to the process of model creation rather than the activity using the model, the education about the nature of the model is insufficient. In order to solve this problem, we propose the model statement in textbooks and the development of the model evaluation tool related to model creation.

Page
226 - 234
Full Text
PDF