Current time in Korea 09:36 Feb 22 (Thu) Year 2018 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal Log In Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Final Edit

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 62, Number 1
JKCSEZ 62(1)
February 20, 2018 

 
Title
A Comparison of the Characteristics of Analogies Generated by Middle School Students Depending on Their Scientific Creativity, Field Independence/dependence, and Learning Approach

과학적 창의성, 장독립성·장의존성, 학습접근양식에 따른 중학생이 생성한 비유의 특징 비교
Author
Minhwan Kim, Donghwi Lee, Taehee Noh*

김민환, 이동휘, 노태희*
Keywords
비유, 과학적 창의성, 장독립성, 장의존성, 학습접근양식 , Analogy, Scientific creativity, Field independence, Field dependence, Learning approach
Abstract
이 연구에서는 중학교 학생들이 생성한 비유의 특징을 비유의 개수와 대응 관계 이해도, 소재의 다양성과 독창성의 측 면에서 조사하고, 이 결과를 학생들의 과학적 창의성과 장독립성·장의존성, 학습접근양식에 따라 비교하였다. 서울특별시에 소 재한 2개 중학교에 재학 중인 3학년 학생 250명이 연구에 참여하였다. 연구 결과, 과학적 창의성이 높은 학생이 많은 수의 비유 를 생성하고, 대응 관계 이해도가 높았으며, 다양하고 독창적인 소재를 활용하였다. 장독립적인 학생이 대응 관계 이해도가 높 은 것으로 나타났으나 나머지 특징은 장독립성·장의존성과 관련이 없는 것으로 나타났다. 유의미 학습접근양식은 모든 특징과 관련이 있었으나 기계적 학습접근양식은 모든 특징과 관련이 없었다. 연구 결과를 바탕으로 교육적 함의를 논의하였다.

In this study, we investigated the characteristics of analogies generated by middle school students in the perspectives of the number of analogies, the mapping understanding, and the diversity and originality of analogs. We also compared the results by students’ scientific creativity, field independence/dependence, and learning approach. Participants in this study were 250 9th graders in Seoul. The analyses of the results revealed that the students of higher scientific creativity generated more analogies, had a higher level of mapping understanding, and used more diverse and original sources. Field independent students had a higher level of mapping understanding. However, the other characteristics of analogies were not related to field independence/dependence. Meaningful understanding approach was related to all the characteristics of analogies, while rote learning approach was not related to any characteristics of analogies. Educational implications of these findings are discussed.

Page
36 - 42
Full Text
PDF