Current time in Korea 13:05 Mar 19 (Tue) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 61, Number 2
JKCSEZ 61(2)
April 20, 2017 

 
Title
An Analysis of Chemistry Textbooks' and Teachers' Conceptions on Brønsted-Lowry Acid-Base

화학 교재 및 화학 교사들의 Brønsted-Lowry 산-염기 개념에 대한 분석
Author
Sung Ki Kim, Chul Yong Park, Hee Choi, Seoung Hey Paik*

김성기, 박철용, 최 희, 백성혜*
Keywords
산-염기 정의, 관점, 물질적 관점, 과정적 관점 , Acid-base definition, Viewpoint, Matter viewpoint, Process viewpoint
Abstract
본 연구는 학생들이 Brønsted−Lowry 산, 염기 학습에 어려움을 갖는 요인을 각 정의가 갖는 관점을 중심으로 알아보았 다. 이를 알아보기 위해 학생의 학습에 많은 영향을 주는 교과서의 진술방식과 교사의 인식을 연구대상으로 하였다. 교과서는 Brønsted−Lowry 정의가 다루어지는 화학 I 4종과 EBS 2종이 분석되었으며, 교사는 Brønsted−Lowry 정의를 가르친 경험이 있는 24명의 교사를 대상으로 하였다. 교과서 분석 결과 ① 정의의 관점이 배제된 진술 방식, ② 아레니우스 정의로 수렴화된 진술 방 식을 보였다. 교사의 인식 분석 결과 ① 관점이 하나인 교사들, ② 다양한 정의의 공존에 대한 이유를 인식하지 못한 교사이었다. 이 는 Arrhenius와 Brønsted−Lowry 정의의 각 관점을 인식하지 못함으로 설명될 수 있다. 학생의 Brønsted−Lowry 학습을 신장시키 기 위해서는 학생들이 각 정의에 맞는 관점을 획득해야 한다. 이를 위해 각 정의의 관점을 획득할 수 있는 예비교사 양성과정과 정의의 관점에 맞는 교과서 진술 방식의 수정을 제안하고자 한다.

The goal of this study was to discover factors of difficulties on learning Brønsted−Lowry acid and base focusing viewpoint of each definition. To achieve this, we were targeting statement of textbooks and perception of teachers that have a decisive effect on students' learning. Analysis of textbooks was performed for chemistry I of high school and EBS(total 6 textbooks) which dealt with Brønsted−Lowry definition. And a survey was conducted on 24 science teachers who had Brønsted− Lowry definition teaching experience. According to the textbooks analysis, characteristics of statement way were ① statement without viewpoint of each definition, ② convergent statement to Arrhenius. And features of teachers' perceptions were ① teachers who have the only one viewpoint, ② teachers with unawareness on coexisting reason of various definitions. All of these can be explained by absence from understanding viewpoints of Arrhenius and Brønsted−Lowry. To promote students' Brønsted−Lowry learning, students should obtain viewpoints of each definition. So we suggest that pre-service teacher training curriculum and statement way of textbook should reflect viewpoints of each definition.

Page
65 - 76
Full Text
PDF