Current time in Korea 05:31 Apr 25 (Thu) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Final Edit

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 59, Number 5
JKCSEZ 59(5)
October 20, 2015 

 
Title
An Analysis of Characteristic and Factor about Middle School Science Descriptive Assessment Items

중학교 과학과 서술형 평가의 문항 특성 및 요인 분석
Author
Sungki Kim, Eunju Choi, Seounghey Paik*

김성기, 최은주, 백성혜*
Keywords
서술형 평가, 평가 전문성, 교사 전문성, 학생평가 , Descriptive assessment, Assessment expertise, Teachers’ expertise, Student assessment
Abstract
문제해결력 및 창의력 등과 같은 고등정신능력 배양을 위한 평가체제 구축의 일환으로 2005년 도입된 서술형 평가 는 매년 평가비율이 증가하면서 단순 지식을 요구하는 선다형 평가의 대안적 평가로 떠오르고 있다. 정부의 서술형 평가 비 율 확대로 학교현장에서 표면적으로는 어느 정도 정착이 되어 운영되고 있으나 실제 서술형 평가가 의도한 목적을 달성했 다고 확언할 수 없다. 그래서 본 연구에서는 경기도 5개 중학교에서 실시된 과학과 서술형 평가 문항을 대상으로 서술형 평 가 문항의 특성을 분석하였으며, 이러한 특성을 갖는 요인을 분석하고자 문항을 출제한 교사를 대상으로 심층면접을 실시하 였다. 연구결과 서술형 평가 문항들은 ① 출제되는 단원의 편중, ② 단원별 문제 형식의 차이, ③ ‘고등정신능력’ 측정의 미 흡이라는 문항의 특성을 갖고 있었다. 이러한 문항의 특성을 갖는 요인은 교사들의 평가 문항 제작, 평가 도구의 이해 등에 대한 능력이 결여되었기 때문이었다. 이러한 요소들은 모두 평가 전문성의 결여로 설명될 수 있다. 이를 통해 교사들의 평 가 전문성을 신장을 위한 방안이 요구됨을 알 수 있었다.

In 2005, descriptive assessment was introduced to increase students’ higher mental ability like problem-solving ability and creativity. Every year the ratio of descriptive assessment increases and it is regarded as an alternative evaluation to a multiple-choice item which measures simplicity knowledge. Externally the descriptive assessment took a root in school, but we can’t say definitely that it meets its original goal. In this paper, science descriptive assessment items of 5 middle schools in Gyeonggi-do were analysed; examiners was interviewed about how well they understood the characteristic of the assessment items. According to the analysis, characteristic of the items are ① unequal distribution of unit, ② difference of item’s type by unit, and ③ disappearance of measuring higher mental ability. It is considered that there are several factors of these characteristic - the lack of teachers’ ability to make assessment item; understanding of assessment instrument. These factors can be explained by the lack of assessment expertise. So the society’s effort is needed to raise teacher’s ability for the descriptive assessment.

Page
445 - 453
Full Text
PDF