Current time in Korea 07:59 Apr 19 (Fri) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Final Edit

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 59, Number 1
JKCSEZ 59(1)
February 20, 2015 

 
Title
A Study on Educational Methods of Nature-Study for Science Education through Nature

‘자연을 통한 과학학습’을 위한 Nature-Study 교육방법 고찰
Author
Sangmin Park, Jongseok Park*

박상민, 박종석*
Keywords
자연을 통한 과학 학습, Nature-Study, 자연에 대한 학습, 직접 경험을 통한 학습, 학습자 중심의 학습 , Science education through nature, Nature-Study, Studying with nature, Study through first-hand experiences, Learner-centered education
Abstract
이 연구의 목적은 Nature-Study 관련 문헌 연구를 통해 Nature-Study의 교육방법을 도출하고 이 교육방법이 오늘날 과학교육에 주는 의의를 고찰하는 것이다. 이를 위하여 Nature-Study의 역사적 연구를 발전시켜 Nature-Study의 교육관점을 도 출하고 19세기 후반에서 20세기 초반에 출판된 Nature-Study 관련 문헌을 수집·분석하여 각 교육관점에 따른 교육방법을 추 출하였다. 또한 추출한 교육방법을 바탕으로 Nature-Study가 오늘날 과학교육에 주는 의의를 고찰하였다. 연구 결과 Nature- Study는 자연에 대한 학습이라는 관점에서 학생과 자연의 교감을 강조하고, 교과 통합적 학습을 중시하며, 비형식적 학습을 학교 수업에 포함시키는 교육방법을 지향한다. 또 직접 경험을 통한 학습이라는 관점에서 야외 활동을 지향하고, 교재보다 경험이 선행될 것을 강조하며, 기초적인 관찰을 중시한다. 마지막으로 학습자 중심의 학습이라는 관점에서 학생의 흥미를 중 요시하고, 모든 학생을 위한 교육을 지향하며, 조력자로서 교사의 역할을 강조한다. 이와 같은 Nature-Study 사상은 오늘날 과 학교육에 ‘자연을 통한 과학학습’으로의 관점 전환이 필요함을 시사한다.

This research aims to study on educational methods of Nature-Study extracted through a wide body of literatures and meaning of Nature-Study toward today’s science education. For this, viewpoints of Nature-Study were drown by previous historical study about Nature-Study. And educational methods of Nature-Study based on viewpoints of Nature-Study were abstracted by collecting and analyzing of literatures. Meaning of Nature-Study toward today’s science education was considered. The research resulted in the following; First, Nature-Study emphasize the sympathy with nature, aim for integrated subject study and include non-formal study from a viewpoint of ‘studying with nature’. Second, Nature-Study aim for outdoor activities, emphasize experiences than texts, value fundamental observation from a viewpoint of ‘study through firsthand experiences’. Third, Nature-Study value interest of students, support the study for all students, emphasize the teachers’ role as a helper from a viewpoint of ‘learner-centered education’. Nature-Study is suggested to change view of point over to science education through nature toward today’s science education.

Page
45 - 53
Full Text
PDF