Current time in Korea 01:08 Oct 28 (Wed) Year 2020 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 58, Number 3
JKCSEZ 58(3)
June 20, 2014 

 
Title
Development and Implementation of the Practicum-affiliated Coursework for Enhancement of Pre-service Chemistry Teachers’ PCK

예비화학교사의 PCK 신장을 위한 교육실습 연계 교과목의 실러버스 개발 및 적용
Author
Hyo soon Jang, Byung soon Choi*

장효순, 최병순*
Keywords
예비과학교사, PCK 신장, 교육실습 연계 교육과정, 교육실습 경험의 재구성 , Pre-service chemistry teachers, Enhancement of instructional professionalism, Practicum-affiliated coursework, Reconstruction of the practicum experience
Abstract
이 연구의 목적은 예비 화학교사의 PCK를 신장시키기 위하여 교육실습과 연계된 대학 강좌를 개발하는 것이다. 연 구자는 교육실습 연계 대학 강좌의 실러버스와 교수학습 자료를 개발하고, 교육실습을 나갈 화학교육과 예비교사를 대상으 로 ‘화학수업의 실제’란 강좌를 개설하여 개발한 교육과정을 적용하였다. 연구 참여자를 대상으로 반구조화된 면담을 실시 한 결과, 예비교사들은 이 수업이 이론과 실제를 연계 지어줌으로써 좋은 과학수업에 대한 안목을 형성할 수 있게 하였으며 실습에 대한 실제적 준비를 할 수 있었고, 반성적 성찰을 가능하게 하여 결과적으로 교수 능력을 신장시킬 수 있었다고 언 급하였다. 이 연구를 통해 실습과 연계된 대학 교과목의 실습 전후 교육으로 교육실습 경험을 재구성함으로써 예비교사의 수 업 전문성을 신장시킬 수 있음을 확인할 수 있었다.

The purpose this research was to develop the practicum-affiliated coursework for pre-service chemistry teachers to enhance their instructional professionalism. The researchers developed the syllabus and the materials of the practicumaffiliated coursework and opened the class ‘Practice of Chemistry Lesson’ for the pre-service chemistry teachers who were expected to participate in the practicum. Semi-constructed individual interviews revealed that pre-service chemistry teachers thought the developed coursework, which linked science education theory and practice, helped them to develop educational connoisseurship about good science class and to be prepared practically to the practicum, and as the result, they could enhance their teaching ability. The result identified that the reconstruction of the practicum experience through the process of 5 steps of the curriculum could develop the instructional professionalism of pre-service chemistry teachers.

Page
313 - 323
Full Text
PDF