Current time in Korea 19:22 Mar 28 (Thu) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 58, Number 3
JKCSEZ 58(3)
June 20, 2014 

 
Title
An Analysis of Science Academic Achievement and Chemistry Items for Multiple Culture and North Korean Migrant Students

다문화·탈북 가정 학생의 과학 학업성취도 특성 및 화학 문항 분석1)
Author
Hyun Kyung Kim*

김현경*
Keywords
국가수준 학업성취도 평가, 과학 학업성취도, 다문화·탈북 가정 학생, 다문화 유형별 성취 특성 , National Assessment of Educational Achievement(NAEA), Science Academic Achievement, Multiple culture and North Korean Migrant Student
Abstract
본 연구에서는 전수로 시행된 국가수준 학업성취도 평가의 중학생 과학 성취도를 다문화·탈북 집단별 성취특성, 문 항별 집단별 정답률 및 변별도, 내용영역별, 정답률 차이가 큰 문항유형별 특성을 계량적, 질적 방법으로 분석하였다. 연구 결과, 다문화·탈북 가정 학생의 과학과 학업성취도는 일반 학생에 비해 매우 낮았으며, 기초학력과 기초미달 학생의 비율 이 매우 높았다. 또한 다문화·탈북 가정 학생의 하위집단별로 과학과 학업성취도가 다르게 나타났으며, 특히 중도입국 학 생과 탈북 가정 학생의 학업성취도가 가장 낮았다. 일반 학생과의 정답률 차이가 큰 문항을 분석한 결과, 중도입국 학생과 탈북 가정 학생의 경우는 전 영역에서 고르게 취약한 반면, 외국인 가정 학생의 경우는 특정 영역에서 취약함을 보였다. 이 로부터 다문화·탈북 가정 학생을 위한 교수·학습 및 교육 지원이 각각 집단의 상황을 고려하여 적합한 방식으로 이루어지 도록 교육적 함의를 도출하였다.

In this study, we analyzed the characteristics of science academic achievement by multiple culture and North Korean migrant students types, percentage of correct answer and discrimination per items per groups, and contents domains using quantitative and qualitative method in the National Assessment of Educational Achievement (NAEA). As a results of analysis, the degree of science academic achievement of the students from multiple culture and North Korean is much lower than that of the general students. Also, the science academic achievement of the students from multiple culture and North Korean migrant is different from the general students. Especially, science academic achievement of the immigrated students and the North Korean migrant students was lowest. The analysis of items that the difference of the percentage of correct answer was large showed that the students from multiple culture and North Korean migrant were equally weak to it in all contents domains, but that the students from international marriage family born in country were weak in some areas. Therefore, the appropriate the teaching and learning method and the educational support is needed considering the group situation, so the educational implications are discussed.

Page
303 - 312
Full Text
PDF