Current time in Korea 14:51 Oct 21 (Mon) Year 2019 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal Log In Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 58, Number 2
JKCSEZ 58(2)
April 20, 2014 

 
Title
An Analysis of Gender-Role Stereotype in the Illustrations of Middle School Science Textbooks Developed under the 2009 Revised National Curriculum

2009 개정 교육과정에 의한 중학교 과학 교과서의 삽화에 제시된 성역할 고정관념에 대한 분석
Author
Chanho Yang, Jae Sung Park, Yu Jin Kim, Taehee Noh*

양찬호, 박재성, 김유진, 노태희*
Keywords
성역할 고정관념, 과학 교과서, 삽화, 2009 개정 교육과정 , Gender-role stereotype, Science textbook, Illustration, 2009 Revised National Curriculum
Abstract
이 연구에서는 2009 개정 교육과정에 의한 중학교 과학 교과서 27권에 제시된 삽화에 나타난 성역할 고정관념을 분 석하고, 2007년 개정 교육과정에서의 과학 교과서 분석 결과와 비교하였다. 2009 개정 교육과정에 의한 교과서에서는 모든 학년에서 남학생의 등장 빈도가 여학생보다 높았으며, 이전 교육과정에 의한 교과서에 비해 삽화에 제시된 학생의 성별 등 장 빈도 차이가 약간 증가하였다. 특히, 학습외 활동에서는 이전 교육과정에 의한 교과서와 마찬가지로 출판사에 관계없이 성별 등장 빈도의 차이가 컸다. 성인이 제시된 삽화의 경우, 남성의 등장 비율이 여성보다 높았으며 학생 등장 삽화에 비해 성별 간의 차이가 매우 큰 것으로 나타나, 이전 교육과정에 의한 교과서에 비해 별다른 개선이 이루어지지 않았다. 모든 출 판사의 교과서에서 가정 활동에서는 여성이, 가정외 활동에서는 남성이 많이 등장하였고, 가정외 활동에서의 차이는 이전 교 육과정에 의한 교과서보다 증가하였다. 또한, 대부분의 직업에서 남성의 비율이 높았으며, 교과서에 제시된 과학자는 대부분 남성이었다.

In this study, the illustrations in the 27 middle school science textbooks developed under the 2009 Revised National Curriculum were analyzed in the aspect of gender-role stereotype, and the results were compared with those of the 2007 Revised National Curriculum. The results of the analyses revealed that male pupils in the illustrations appeared more frequently than female pupils at all grades, and that the gender gap of pupils appeared in the illustrations slightly increased in comparison with those of the precedent curriculum. Similar to those of the precedent curriculum, the gender gap in other activities were particularly large regardless of publishers. In the illustrations of adults, the frequencies of male outnumbered female, and highly gender biased compared with those of pupils to mean that gender bias in the illustrations of adults were not improved at all. While the ratio of female was high in house works, that of male was high in outdoor activities regardless of publishers. The gender gap in outdoor activities increased in comparison with that of the precedent curriculum. Most occupations illustrated were male-dominated, and the majority of scientists were portrayed as male.

Page
210 - 220
Full Text
PDF