Current time in Korea 23:06 Apr 24 (Wed) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 57, Number 6
JKCSEZ 57(6)
December 20, 2013 

 
Title
The Enhancement of Creative Thinking Skill through the Writing Activity about the Basic Inquiry and the Integrated Inquiry Elements

탐구 요소 별 글쓰기와 통합적 문제 해결 글쓰기 활동을 통한 창의적 사고력 신장 방안
Author
Hyejin Park, Soonhee Kang*

박혜진, 강순희*
Keywords
과학 글쓰기, 창의적 사고력, 유창성, 융통성, 독창성 , Science writing, Creative thinking skill, Fluency, Flexibility, Originality
Abstract
과학 글쓰기가 학생들의 창의적 사고력 향상에 영향을 주는지 알기 위해서 먼저 7차 과학과 교육 과정에서 제시 한 기초 탐구 사고력과 통합적 탐구 사고력의 탐구 요소 별로 수업 시간에 활용할 수 있는 과학 글쓰기 유형을 제시하고, 이를 바 탕으로 34차시의 수업 전략을 구성하여 고등학교 1학년 학생들에게 투입하였다. 연구 결과를 보면 실험반과 비교반의 창의적 사 고력 점수 차이가 통계적으로 유의미하였다(p<.05). 창의성을 협의의 정의인 발산적 사고력으로 한정하고 창의성 항목인 유 창성, 융통성, 독창성에 관련된 창의적 사고력을 각각 분석해 보면 유창성과 융통성에서 실험반과 비교반 학생들의 점수 차 이가 통계적으로 유의미하였고(p<.05), 독창성에서는 실험반과 비교반 학생들의 점수 차이가 통계적으로 유의미하지 않았다 (p<.05). 과학 글쓰기를 강조한 수업 전략은 창의적 사고력 중 특히 유창성과 융통성 향상에 긍정적인 영향을 준다는 것을 알 수 있었다.

The purpose of this study was to develop a teaching strategy focused on science writing and to investigate its effects on enhancing students’ creative thinking skills. In advance, students in the experiment were led to write by inquiry elements. And students in the experiment group were taught by science writing strategy. Students in the control group were taught by traditional lecture-based instructions. The program was implemented over a semester. The results indicated that the experimental group presented statistically meaningful improvement in creative thinking skills(p<.05). Especially, science writing was effective on fluency and flexibility development(p<.05). This study suggests that science writing can be effective for improvement of creative thinking skills.

Page
845 - 854
Full Text
PDF