Current time in Korea 21:55 Oct 29 (Thu) Year 2020 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 57, Number 6
JKCSEZ 57(6)
December 20, 2013 

 
Title
The Effects of ‘Science History Based Chemist Inquiry Program’ on the Understanding toward Nature of Science, Scientific Attitudes, and Science Career Orientation of Scientifically Gifted High School Students

‘과학사 기반 화학자 탐구 프로그램’이 고등학교 과학영재의 과학의 본성에 대한 인식과 과학적 태도, 과학 진로지향도에 미치는 영향
Author
Gi Su Park, Mi Hyun Yoo*

박기수, 유미현*
Keywords
과학영재, 과학사 기반 화학자 탐구 프로그램, 과학의 본성에 대한 이해, 과학적 태도, 과학 진로지향도 , Scientifically gifted students, Science history based chemist inquiry program, Understanding toward nature of science, Scientific attitude, Science career orientation
Abstract
본 연구는 고등학교 과학영재의 특성에 맞는 ‘과학사 기반 화학자 탐구 프로그램’을 개발하고 과학의 본성에 대한 인식과 과학적 태도, 과학 진로지향도에 미치는 영향을 살펴보고자 진행되었다. 본 연구의 대상은 고등학교 부설 영재학급 에 선발되어 교육받는 영재학생 1학급 17명이며, ‘과학사 기반 화학자 탐구 프로그램’은 22차시에 걸쳐 적용되었다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 과학영재의 과학의 본성에 대한 인식은 통계적으로 유의미한 향상을 보였다(근사유의 확률 .005). 과학의 본성 하위 요소 중에서는 ‘과학적 모형의 속성’에서 유의미한 향상을 보였다(근사유의확률 .029). 이는 ‘과학사 기반 화학자 탐구 프로그램’이 고등학교 과학영재의 과학의 본성에 대한 인식을 향상시킬 수 있음을 보여준다. 둘 째, 과학영재의 과학적 태도에 통계적으로 유의미한 변화가 나타나지 않았다. 과학적 태도의 7가지 하위 영역 중 개방성과 창의성은 통계적으로 유의미한 향상을 보였다(p<.05). 셋째, 과학영재의 과학 진로지향도에 통계적으로 유의미한 변화가 나 타나지 않았다. 그러나 과학 진로에 대한 가치 인식 수준은 유의미하게 향상되었다(p<.05).

The purpose of this study was to develop ‘Science History Based Chemist Inquiry Program’ for the science-gifted in high school and investigated the application effects on the understanding toward the nature of science, scientific attitudes, and science career orientation. This study was conducted with one class of 17 scientifically gifted high school students, and the ‘Science History Based Chemist Inquiry Program’ was applied during 22 class hours. The results of this study were as follows: First, the science gifted students’ understanding toward the nature of science showed a statistically significant improvement (approximate significance probability .005). Property of the scientific model, sub-domain of the nature of science, is significantly improved (approximate significance probability .029). This result show that ‘Science History Based Chemist Inquiry Program’ can improve the scientifically gifted high school students’ perception about nature of science. Second, the scientifically gifted students’ scientific attitude wasn’t changed significantly. However, the openness and creativity in the sub-domains of the scientific attitude showed a statistically significant improvement (p<.05). Third, science career orientation of science-gifted did not show a statistically significant change. But the value of the level of awareness about the science career has been significantly improved (p<.05).

Page
821 - 829
Full Text
PDF