Current time in Korea 19:05 Oct 24 (Sat) Year 2020 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 57, Number 6
JKCSEZ 57(6)
December 20, 2013 

 
Title
The Effect of Mentoring on Beginning Science Teacher’s Perception Change in Their Teaching Performance

멘토링이 초임 중등과학교사의 교수실행에서 나타나는 인식변화에 미치는 영향
Author
Minkyung Jung, Sunduk Lee, Jeonghee Nam*

정민경, 이순덕, 남정희*
Keywords
멘토링, 초임교사, 인식 변화, 교수실행 변화 , Beginning science teacher, Mentoring program, Teachers’ perception change
Abstract
이 연구는 초임 중등과학교사를 대상으로 멘토링 과정을 통해 교수실행에서 나타나는 인식 변화와 교수실행의 변 화를 통해 멘토링이 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구 참여자는 대학교수 1명, 박사 2명, 박사과정 1명, 석사과정 1명, 4명의 멘티교사와 4명의 멘토교사 등 총 13명이 참여하였다. 2011년 9월부터 2012년 9월까지 1년간 다섯 차 례에 걸쳐 멘토링이 진행되었다. 연구를 위해 사전 중간 사후 인터뷰 녹음 전사자료, 멘티 저널, 일대일 멘토링 대화 녹음 전 사자료, 교수관찰지(RTOP)를 수집하였다. 멘토링이 진행되는 과정에서 멘티교사의 교수실행에서 인식의 변화가 나타났고, 이 러한 인식 변화는 교수실행에 영향을 주었다.

The purpose of this study was to examine the change of the beginning science teachers’ perception change through the mentoring program. Participants in this study were four mento-teachers, one university professor, two teachers in doctor, two teacher in doctor’s or master’s course, and four mentee-teachers who had less than three years teaching experience. We performed five times one to one mentoring for a year. We collected data such as video recordings of menteeteacher’s classes, lesson plans, recording of one to one mentoring and transcription, mento and mentee journals, preliminaryinterim- post interview and transcription, and RTOP class observation report. Based on the result of this study, five times mentoring over a year changed mentee-teacher’s perception and their teaching practice.

Page
778 - 788
Full Text
PDF