Current time in Korea 04:29 Mar 29 (Fri) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 54, Number 2
JKCSEZ 54(2)
April 20, 2010 

 
Title
An Analysis of High School Science Textbook Contents and Pre-service Teachers' Perceptions Related to Sulfuric Acid

보일의 법칙에 대한 개념 학습에서 비유의 부연 수준이학생들의 대응 관계 이해 및 개념 이해에 미치는 영향
Author
Jae Jeong Ryoo, Jeong Eun Ryu, Seoung Hey Paik*

김유정, 김경순, 노태희*
Keywords
고등학교 과학 교과서, 예비교사의 인식, 황산 , High school science textbook, Perception of pre-service teacher, Sulfuric acid
Abstract
이 연구에서는 고등학교 과학 교과서와 화학 II 교과서에 제시된 황산에 대한 설명을 분석하고, 화학교육을 전공 하는 예비 교사 10명을 대상으로 황산에 대한 인식을 조사하였다. 연구 결과, 고등학교 과학에서 황산이 물에서 2개의 H+와 1개의 SO42?로 해리하는 내용을 제시한 교과서들이 많았다. 그러나 황산은 일차 해리를 하여 1개의 H+와 1개의 HSO4?로 존재하므로 이러한 오류는 수정될 필요가 있다. 화학 II 교과서에서는 황산의 단계별 이온화를 언급하였으나, 일부 교과서에서는 과학 교과서와 같은 오류를 가지고 있었고, 일차 해리된 HSO4?의 경우 약산임에도 불구하고 산의 세 기가 센 것으로 표현하였다. 황산에 대한 예비교사들의 사고를 조사한 결과, 95% 황산 수용액과 15% 황산 수용액에 존 재하는 입자의 형태를 제대로 이해하지 못하는 경우도 있었으며, 이들의 사고는 고등학교 때의 학습으로부터 영향을 받은 것으로 나타났다.

The purposes of this study were to analyze the contents of sulfuric acid in Science textbooks and Chemistry II textbooks, and to survey 10 pre-service teachers' perceptions who majored chemistry education related to sulfuric acid. As results, most of the Science textbooks represented that sulfuric acid was divided into two H+and one SO42?. But this mistake might be corrected because sulfuric acid was divided into one H+and one HSO4?. Most of Chemistry II textbooks represented ionization steps of sulfuric acid, but same mistake was represented in some of Chemistry II textbooks. HSO4? is a weak acid, but some Chemistry II textbooks represented HSO4? as a strong acid. As results of the survey related to pre-service teachers' perceptions, some pre-service teachers didn't know the situation of particles in sulfuric acid solution, and they were affected on by the learning of high school classrooms.

Page
248 - 260
Full Text
PDF