Current time in Korea 12:30 Apr 20 (Sat) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 52, Number 5
JKCSEZ 52(5)
October 20, 2008 

 
Title
Type Analysis of Secondary School Students’ and Science Teachers’ Criteria for Classifying States of Various Matter

다양한 물질의 상태에 대한 중고등학생들과 과학교사들의 분류 기준에 대한 유형 분석
Author
Sun-Kyoung Kim†, Young-Mi Kim, Seoung-Hey Paik*

김선경, 김영미, 백성혜*
Keywords
물질의 상태, 미시적 관점, 거시적 관점, 고체, 액체, 기체, 혼합물 , States of matter, Microscopic viewpoint, Macroscopic viewpoint, Solid, Liquid, Gas, Mixture
Abstract
본 연구의 목적은 중·고등학교 학생들과 과학교사들의 다양한 물질들에 대한 상태와 그 분류 기준 을 조사하고 비교해 보는 것이다. 본 연구의 대상은 중학교 1학년 학생 65명과 화학 I을 배우고 있는 고등학 교 2학년 학생 72명, 중등학교 과학교사 97명이며, 질문지에 의한 조사방법을 이용하였다. 연구 결과, 유리의 상태를 분류함에 있어서 중학생은 액체로, 고등학생과 교사는 고체로 분류하는 비율이 높았으며, 학교 급간 교 재의 유리의 상태에 대한 다른 분류와 더불어 과학교사들의 다양한 상태 분류 기준이 나타났다. 김과 구름, 연 기에 있어서는 이들 모두 기체로 생각하는 경향성을 보였다. 유동성이 점점 커지는 젤리와 쿠키반죽, 케이크 반죽, 소금물의 설문 결과를 통해 물질들이 보이는 거시적 현상이 물질의 상태를 구분할 때 중요한 역할을 하 고 있는 것으로 생각된다. 그러나 거시적 관점으로 물질들의 상태를 구분하는 것은 혼란을 가중 시킬 뿐만 아 니라, 혼합물의 경우 그 상태를 정의하기 어렵다. 그러므로 물질의 세 가지 상태에 있어서는 순물질들만의 미 시적 관점으로의 일관성 있는 재정의가 필요하며, 다양한 교육적 노력이 요구된다.

This study is aimed at investigating and comparing what classification criteria secondary school students and science teachers adopt in terms of various matter and their states. The subjects include sixty-five 7th graders, seventy- two 11th graders, and ninety-seven secondary school science teachers. Each participant was surveyed through questionnaires. The results showed that a majority of middle school students classified the state of glass into liquid, while more high school students and science teachers classified it into solid. There also showed the different classification about the state of glass in textbooks among school grades and various classification criteria of states about it among science teachers. They showed a tendency to regard steam, cloud and smoke as gas altogether. According to the questionnaires comparing jelly, cookie dough, pancake dough and salt water, it became clear that macroscopic phenomenon of matter plays an important role in classifying the states of mixture. But the classification of the states of mixture from macroscopic viewpoint not only caused increased confusion but also be hard to define the states of mixture. So, it is necessary to consistently redefine the states of only pure matter from the microscopic viewpoint about the three states of matter and to make various educational efforts.

Page
569 - 579
Full Text
PDF