Current time in Korea 02:02 Apr 24 (Wed) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 52, Number 5
JKCSEZ 52(5)
October 20, 2008 

 
Title
The Influences of Students’ Cognitive Characteristics on Conceptual Change

학습자의 인지적 특성이 개념 변화에 미치는 영향
Author
Sukjin Kang†, Jiae Park, Sookyeong Choi, Taehee Noh*

강석진, 박지애, 최숙영, 노태희*
Keywords
인지적 특성, 불일치 사례, 인지 갈등, 상황 흥미, 개념 변화 , Cognitive Characteristics, Discrepant Event, Cognitive Conflict, Situational Interest, Conceptual Change
Abstract
본 연구에서는 학습자의 인지적 특성이 불일치 사례를 이용한 개념 변화 과정에 미치는 영향에 대 해 조사하였다. 중학교 1학년 학생 517명을 대상으로, 학습자의 인지적 특성을 조사하기 위하여 논리적 사고 력, 장의존·독립성, 심층적 학습 접근방식 검사를 실시하였다. 밀도에 대한 선개념 검사를 실시한 후, 변칙 사 례를 제시한 후에 불일치 사례에 대한 반응 검사와 상황 흥미 검사를 실시하였다. 또한, 대안 가설을 제시한 후에 불일치 사례에 대한 반응 검사와 상황 흥미 검사를 한 번 더 실시하였다. 학생들은 연구자가 제작한 학 습지로 밀도 개념을 개별적으로 학습하였으며, 학습 후에 주의집중 및 노력, 개념 이해도 검사를 실시하였다. 그 후, 선개념 검사 결과에서 밀도에 대한 목표 오개념(target misconception)을 가진 것으로 판별된 262명을 분석 대상으로 선정하였다. 분석 결과, 논리적 사고력이 직접적으로 개념 이해도에 미치는 영향은 불일치 사례에 의 한 인지 갈등이나 상황 흥미에 미치는 영향보다 크게 나타났다. 장의존·독립성은 개념 변화에 영향을 주지 못 하였다. 한편, 심층적 학습 접근방식은 상황 흥미, 주의집중을 매개로 개념 이해도에 간접적인 영향을 주었다.

In this study, we investigated the influences of students’ cognitive characteristics on conceptual change processes which incorporate cognitive conflict strategy using discrepant events. In order to examine students’ cognitive characteristics, the tests regarding logical thinking ability, field dependence-independence, and learning approach were administered to 517 seventh graders. A preconception test of density was also administered. Students’ cognitive responses and situational interest to a discrepant event were then examined. After introducing an alternative hypothesis, students' cognitive responses and situational interest to the discrepant event were measured again. The students studied the concept of density individually with a researcher-made printed material. The tests of attention, effort, and conceptual understanding were administered after the intervention. The students (N=262) who had been found to possess the target misconception were selected from the subjects. The results revealed that logical thinking ability had larger direct effect on conceptual understanding than on cognitive conflict and situational interest. Field dependence-independence was found to have no substantial effects on conceptual change. Deep approach to learning, however, indirectly influenced conceptual understanding via situational interest and attention.

Page
561 - 568
Full Text
PDF