Current time in Korea 00:29 Oct 21 (Wed) Year 2020 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 52, Number 5
JKCSEZ 52(5)
October 20, 2008 

 
Title
A Comparative Analysis of Korean Middle School Students’ Achievement with Other Asian Countries in Chemistry in TIMSS 2003

아시아권 국가와 우리나라 중학생들의 TIMSS 2003 화학 영역의 성취도 비교 분석
Author
Ji-Young Kim*, Kyung-Hee Kim

김지영*, 김경희
Keywords
TIMSS 2003, 화학 영역, 과학 교육 과정, 중학생 , TIMSS 2003, Chemistry, Science Curriculum, Middle School Student
Abstract
이 연구의 목적은 우리나라 중학생들의 화학 영역에서의 성취를 TIMSS 2003에 근거하여 과학 성 취가 우수한 아시아 국가들과 비교 분석하는 것이다. 우리나라의 화학 영역의 성취는 싱가포르, 홍콩, 대만, 일 본에 비해 유의하게 낮았고, 우리나라와 일본은 화학에서 남학생의 성취가 여학생에 비해 유의하게 높았다. ‘물질의 입자구조’에서는 싱가포르가 ‘화학 변화’와 ‘산과 염기’에서는 대만이 우수한 성취를 나타내었다. 비교 국가와 달리 우리나라의 8학년까지의 교육과정에서는 ‘물질의 입자 구조’, ‘산과 염기’, ‘화학 변화’에 해당하 는 3개의 주제가 구체적으로 다루어지지 않았다. 우리나라 학생들은 용해도와 관련된 문항에서 싱가포르, 홍 콩, 대만, 일본보다 높은 성취를 나타내었다. 반면 입자의 정의, 금속의 특성, 탐구과정 기능의 정의, 연소, 물 리 변화와 화학 변화의 구분과 관련된 문항에서 싱가포르, 홍콩, 대만, 일본보다 낮은 성취를 나타내었다. 우 리나라 학생들은 비교 국가에 비해 물질을 구성하는 입자와 관련된 문항에서 성차가 크게 나타났는데 남학생 이 여학생에 비해 높은 성취를 나타내었다. 우리나라와 싱가포르의 남학생들은 여학생에 비해 연소와 관련된 문항의 성취가 높았다. 우리나라 여학생들은 비금속과 금속 물질의 분류와 화학 변화와 물리 변화의 구분과 관 련된 문항에서 남학생들보다 높은 성취를 나타내었다.

The purpose of this study was to analyze Korean middle school students’ achievement in chemistry based on the TIMSS 2003. Korean student showed significantly lower achievement than Singapore, Hong Kong, Chinese- Taipei and Japan in chemistry. A boy student of Korean and Japan showed significantly higher achievement than a girl student. Singapore performed well in ‘Particulate structure of matter’ and Chinese-Taipei in ‘Chemical Change’, ‘Acid and base’. Three chemistry topics of ‘Particulate structure of matter’, ‘Acid and base’ and ‘Chemical change’ are not included in the Korean science curriculum through 8th grade, even though they are included in most other nations’ curriculum. Korea student showed relatively higher achievement than comparative country in items that related to solubility. The other side, Korea student showed relatively lower achievement than comparative country in items that related to a definition of particles, a property of metal, a definition of inquiry process skills, combustion, distinction between physical and chemical change. Korean student showed relatively higher gender difference than comparative country in item that related to particulate structure of matter, Korean male students outperformed female student in item that related to particulate structure of matter and combustion. Korean female students outperformed Korean male student in item that related to classification of metal and nonmetal, distinction between physical and chemical change.

Page
536 - 549
Full Text
PDF