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Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 52, Number 4
JKCSEZ 52(4)
August 20, 2008 

 
Title
An Investigation of the Types of Student-Generated Analogies, the Mapping Understanding, and the Mapping Errors in Concept Learning on the Reaction Rate with Generating Analogy

비유 만들기를 활용한 반응속도 개념 학습에서 학생들이 만든 비유의 유형과 대응 관계 이해도 및 대응 오류 조사
Author
Kyungsun Kim, Sunyoung Hwang, Taehee Noh*

김경순, 황선영, 노태희*
Keywords
비유 만들기, 대응 관계 이해도, 대응 오류, 논리적 사고 , Generating Analogy, Mapping Understanding, Mapping Error, Logical Thinking
Abstract
이 연구에서는 비유 만들기를 활용한 반응속도 개념 학습에서 학생들이 만든 비유의 유형, 대응 관계 이해도 및 대응 오류를 논리적 사고 수준에 따라 조사하였다. 고등학교 1학년 6학급의 학생들을 ‘농도와 반응속도’ 및 ‘온도와 반응속도’의 목표 개념에 대해 각각 비유를 만드는 2집단으로 배치하였다. 각 집단의 학생들은 1차시에 목표 개념에 대해 학습한 후, 2차시에는 목표 개념에 대해 비유를 만들고 자신이 만든 비유에 대한 대응 관계 이해도 검사를 실시하였다. 연구 결과, 비유를 만든 학생의 수는 전체 학생의 과반수에 못 미쳤고, 논리적 사고 능력이 높은 학생일수록 비유를 만든 학생이 많았다. 학생이 만든 비유의 유형은 학생들의 논리적 사고 수준보다 목표 개념의 특성에 의해 좀 더 영향을 받는 것으로 나타났다. 또한, 비유 만들기를 활용한 학습 과정에서 자신이 만든 비유물에 대한 대응 관계 이해도와 대응 오류 유형은 목표 개념의 특성 및 논리적 사고 수준에 따라 다르게 나타났다. 이에 대한 교육학적 함의를 논의하였다.

This study investigated the types of student-generated analogies, the mapping understanding, and the mapping errors in concept learning on the reaction rate with generating analogy by the students' logical thinking levels. Six classes of tenth graders (N=153) at a high school were assigned to the two groups of generating analogies on the target concepts such as ‘concentration and reaction rate’ and ‘temperature and reaction rate’. After the students of each group were taught about the target concept in the first class, the students generated analogies on the target concept. The test of the mapping understanding on self-generated analogy was then administered in the second class. Analysis of the results revealed that the number of students who generated analogies were less than the half of subjects, and the students who generated analogies had more higher logical thinking level than the others. The types of student-generated analogies were more influenced by the features of the target concepts rather than the students’ logical thinking level. There were also differences in the mapping understanding and the mapping errors in learning with generating analogy, according to the features of the target concepts and the students’ logical thinking level. Educational implications of these findings are discussed.

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412 - 422
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