Current time in Korea 12:19 Oct 24 (Sat) Year 2020 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 52, Number 4
JKCSEZ 52(4)
August 20, 2008 

 
Title
Analysis of Transcription and Expression of Inorganic Compounds in the High School Science Textbook

고등학교 과학교과서에 제시된 무기 화합물의 표기 및 표현 분석
Author
Mi-Ja Nam, Hee K. Chae*

남미자, 채희권*
Keywords
명명, 무기 화합물, 과학 교과서, 표기 방법, 대표적 화합물 , Nomenclature, Inorganic Compounds, Science Textbook, Transcription Method, Representative Compound
Abstract
이 연구의 목적은 우리나라 고등학교 1학년 과학 교과서 5종에서 나타난 무기 화합물의 명명에 대한 표기 및 표현을 조사하는 것이다. 각 교과서별로 제시된 무기 화합물의 이름과 등장 빈도수 및 표기 방법을 비교 분석하였다. 평균적으로 48.8개의 무기 화합물을 86가지의 표기 방법으로 제시되었다. 대표적인 무기화합물은 염산, 수산화나트륨 및 염화나트륨의 순이었다. 이들 화합물은 Johnstone의 삼각 모델로부터 얻은 7개 표현 형태로 화학적으로 표기할 수 있었다.

The purpose of this study is to investigate the transcription and expression about the nomenclature of inorganic compounds in five science textbooks for the 10th grade. Based on the comparison of each text content, the name, the appearance frequence, and the transcription method of inorganic compounds were listed. The results found that there are 48.8 inorganic chemical compounds and 86 transcription methods on the average. Representative inorganic compounds in the text were hydrochloric acid, sodium hydroxide and sodium chloride in order. They could be chemically transcribed by the seven expression modes which were obtained from the Johnstone’s triangle model.

Page
394 - 403
Full Text
PDF