Current time in Korea 12:56 Oct 24 (Sat) Year 2020 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 49, Number 6
JKCSEZ 49(6)
December 20, 2005 

 
Title
Verbal Interactions in Cooperative CAI by Group Composition

협동적 CAI에서 소집단 구성 방법에 따른 언어적 상호작용
Author
Jeongho Cha, Hyeyoung Park, Kyungsun Kim, Taehee Noh*

차정호, 박혜영, 김경순, 노태희*
Keywords
협동적 CAI, 소집단 구성, 언어적 상호작용 , Cooperative Computer-assisted Instruction, Group Composition, Verbal Interaction
Abstract
본 연구에서는 협동적 CAI에서 소집단 구성 방법에 따른 언어적 상호작용 양상을 조사하였다. 협동적 CAI 과정에서 2인 1조로 구성된 12개 소집단을 대상으로 언어적 상호작용을 분석하였다. 또한, 협동적 CAI에 대한 학생들의 인식을 조사하여 성취 수준에 따른 양상을 분석하였다. 학습 관련 행동의 빈도는 이질집단이 동질 집단에 비해 높게 나타났다. 특히, ‘설명하기’, ‘설명 요청’, ‘반복/확인 요청’에서 이질 집단이 동질 집단에 비해 언어적 행동 빈도가 높았다. 반면에 관리 행동 중 ‘참여 권장’에서는 동질 집단이 이질 집단에 비해 높은 언어적 행동 빈도를 나타냈다. 협동적 CAI와 소집단의 협동 정도에 대한 학생들의 인식은 소집단 구성 방법에 관계없이 대체로 긍정적이었으나, 이질 집단의 일부 상위 학생이 부정적인 의견을 제시하였다.

This study investigated verbal interaction patterns in cooperative computer-assisted instruction (CAI) by group composition. Verbal interactions of 12 two-membered groups in cooperative CAI were analyzed. Students’ perceptions of cooperative CAI were also analyzed based on their achievement level. The frequencies of learning behavior for the heterogeneous group were higher than those for the homogeneous group. Especially, the frequencies of ‘giving explanation’, ‘requesting a detail description’, and ‘requesting a repetition/confirmation’ for the heterogeneous group were higher than those for the homogeneous group. On the contrary, the frequencies of ‘encouraging participation’ in managing behavior for the homogeneous group were higher than those for the heterogeneous group. Most students were also found to have positive perceptions of cooperative CAI and degree of cooperation in their group regardless of group composition. However, a few high-achieving students in heterogeneous group expressed negative opinions.

Page
575 - 0
Full Text
PDF