Current time in Korea 18:10 Oct 27 (Tue) Year 2020 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 49, Number 5
JKCSEZ 49(5)
October 20, 2005 

 
Title
A Study of the Effect of Conceptual Questions on Students’ Understanding and Students’ Interest in Chemistry

개념문제의 이용이 학생들의 화학 이해도와 화학에 대한 흥미도에 미치는 효과
Author
Eunyoung Hurh*

허은영*
Keywords
개념문제이용, 높은 출석률 , Using Conceptual Question, Higher Attendance
Abstract
학생들이 수리문제에 포함되어있는 화학적인 개념을 이해하지 못하고 기계적으로 수리문제를 해결하는 것으로 알려졌다. 이러한 문제점을 해결하기위한 한가지 방법으로 강의의 예제나 과제물의 퀴즈문제로서 개념문제를 이용하여 화학에 대한 개념이해와 흥미도 증진을 알아보기 위해 기체,고체,액체,용액을 포함하는 내용으로 수리문제와 개념문제를 개발하여 80명의 대학생들에게 투여하였다.이 논문의 연구는 다음의 결과를 암시하였다. 1) 우리나라 대학생들도 수리문제 해결력보다는 개념문제의 해결에 어려움이 있다. 2) 이 연구에서 적용한 5차례의 단기간 개념문제의 사용으로는 개념이해의 효과가 뚜렷하게 나타나지 않았다. 3) 하지만 5차례의 단기간 개념문제의 사용으로도 개념문제에 대한 흥미와 관심에 대한 효과가 높았다. 4) 그리고 개념문제를 사용한 집단이 수리문제를 사용한 집단보다 높은 출석률을 보여주었다. 5) 높은 출석률과 학생들이 개념문제에 대한 흥미를 보여줌으로써 개념문제의 사용은 긍정적인 교육효과를 시사하고 있다.

Many reports say that students can solve algorithmic problems but cannot answer questions based on the concepts behind the problems. This paper studied the effect of using conceptual questions as part of the lecture and homework assignments in an attempt to encourage general chemistry students to improve their understanding of chemistry concepts and to increase their interest in the chemistry. The performance of a treatment group (N=40) and a control group (N=40) were measured using an instrument consisting of ten paired conceptual and algorithmic questions which cover gases, liquids, and solids. The research implies that 1) As reported by others, the students in our sample solved algorithmic problems more effectively than they answered conceptual questions. 2) A short term intervention using conceptual questions is not effective in improving conceptual understanding when compared to a similar intervention using algorithmic problems. 3) But, it is effective in improving interest in science to use a short term intervention with conceptual questions when compared to a similar intervention using algorithmic problems. 4) Students in the conceptual treatment class exhibited higher attendance than students in the treatment group. 5) Based on class attendance data and student survey responses, it appears that students in the conceptual treatment group responded positively to the use of conceptual questions.

Page
497 - 0
Full Text
PDF