Current time in Korea 23:54 Mar 29 (Fri) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 49, Number 1
JKCSEZ 49(1)
February 20, 2005 

 
Title
A Comparative Analysis of Contents Levels Required by High School Chemistry II Textbooks by the 7th National Education Curriculum and Cognitive Levels of 12th Grade Students

제7차 교육과정에 의한 고등학교 화학II 교과서의 내용수준과 고등학교 3학년 학생들의 인지수준 비교 분석
Author
Su-Hyun Song, Kwang-Seo Park, Dong-Jin Kim, Eun-Suk Kim, Kuk-Tae Park*

송수현, 박광서, 김동진, 김은숙, 박국태*
Keywords
제7차 교육과정, 화학II 교과서, 인지수준 , 7th National Education Curriculum, Chemistry II Textbooks, Cognitive Levels
Abstract
이 연구의 목적은 제7차 교육과정에 의한 화학II 교과서의 내용수준과 이를 배울 고등학교 3학년 학 생들의 인지수준을 비교 분석하여, 화학II 교과서가 고등학교 3학년 학생들의 인지수준을 고려하여 적절하게 편성되었는지를 알아보고자 하는 것이었다. 연구를 위하여 화학II 교과서의 물질의 상태와 용액 단원의 내용 수준을 CAT 분석틀을 이용하여 분석하였으며, 고등학교 학생들의 인지 수준은 대도시와 중소도시를 포함하여 모두 7개 지역의 고등학교 3학년 학생 468명을 대상으로 GALT 축소본을 이용하여 조사하였다. 연구 결과에 의하면, 제7차 교육과정에 의한 화학II 교과서 5종에 제시된 과학 개념과 과학 개념을 설명하는 내용수준에 약 간씩 차이가 있었다. 그리고 화학II 교과서에 제시된 과학 개념의 내용수준은 대부분 형식적 조작기 수준을 요 구하였고, 탐구 활동의 내용수준은 구체적 조작기 수준부터 형식적 조작기 수준까지 요구하였다. 고등학교 3 학년 학생들의 인지수준을 분석한 결과, 74.6%의 학생들이 형식적 조작기 수준에 도달하였으나, 20.5%의 학 생들은 과도기 수준에, 나머지 4.9%의 학생들은 구체적 조작기 수준에 있었다. 그러므로 제7차 교육과정에 의 한 화학II 교과서에 제시된 과학 개념의 내용수준은 고등학생들의 인지수준보다 높은 편이었으나, 탐구 활동 의 내용수준은 고등학생들의 인지수준과 비슷한 편이었다. 현직 화학 교사들은 제7차 교육과정에 의한 화학 II 교과서에 제시된 과학 개념의 내용이나 내용수준은 제6차 교육과정에 의한 화학II 교과서와 거의 비슷하지 만 과학 개념을 설명하는 체제가 약간 달라졌으며, 탐구 활동과 제시된 자료들이 많아 다양한 교수-학습이 가 능할 것이라 생각하였다. 따라서 화학II 교과서의 탐구 활동을 교수-학습에 적절히 활용할 수 있는 방안과 고 등학생들의 인지수준을 고려한 다양한 교수-학습 방법이 마련되어야 할 것이다.

The purpose of this study was to find out whether high school chemistry II textbooks standardized by the 7th national education curriculum had been organized properly concerning students of cognitive levels, by comparing the contents levels of chemistry II textbooks with students cognitive levels, and also analyzing them. For this study, the contents levels of matter state and solution chapter in chemistry II textbooks were analyzed using CAT (curriculum analysis taxonomy) and the cognitive levels of 468 students at 12th grade who had been selected from 7 areas including big cities and small towns were surveyed using short-version GALT (group assessment of logical thinking). The results showed that each chemistry II textbooks by the 7th national education curriculum had a little differences in the scientific concepts presented and in the contents levels that scientific concepts were explained. And the scientific concepts of textbooks were required most formal operational levels, but the content levels of the inquiry activities were required from concrete operational levels to formal operational levels. As a result of the analyzing the cognitive levels of the surveyed 12th grade students, 74.6%, reached the formal operational levels, 20.5%, transitional levels, and 4.9%, concrete operational levels. The content levels of scientific concepts in high school chemistry II textbooks by the 7th national education curriculum appeared higher than the cognitive levels of the students, but levels of the inquiry activities were similar to the cognitive levels of the students. Chemistry teachers who were asked about chemistry II textbooks by the 7th national education curriculum answered that they thought the contents and contents level of the chemistry II textbooks were similar to those of the 6th national education curriculum. But they thought that the way to explain scientific concepts in the chemistry II textbooks by the 7th national education curriculum was different from the chemistry II textbooks by the 6th national education curriculum and various instruction activities would be possible because inquiry activities were various and plenty of learning materials were presented. Consequently, the way to make the best use of inquiry activities properly for teaching and various teaching and learning methods to be suitable for the students cognitive levels are required.

Page
96 - 0
Full Text
PDF