Current time in Korea 23:11 Apr 25 (Thu) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 48, Number 4
JKCSEZ 48(4)
August 20, 2004 

 
Title
A Study on the Feature of Chemistry Education Through Analyzing into the Chemistry Textbooks Published in the Enlightenment Period in Korea

개화기 화학교과서의 분석을 통한 화학교육의 특성 연구
Author
JongSeok Park

박종석
Keywords
개화기, 화학교과서, 화학교육, 교과서 분석 , Enlightenment Period, Chemistry Textbook, Chemistry Education, Analyzing The Chemistry Textbooks
Abstract
본 연구에서는 개화기 화학교과서를 분석하여 당시 화학교육의 특성을 알아보았다. 교과서의 분석은 과학적 측면, 학습자 측면, 그리고 지도적 측면으로 나누어 이루어졌다. 각 측면으로 분석된 결과 개화기 화학교과서는 첫째, 당시 교육과정에 진술된 화학의 성격과는 달리 지식이 강조되었고, 서론, 비금속, 금속, 유기화학 등으로 구성되었다. 둘째, 현재의 고등학교 수준의 내용을 다루고 있으며, 학생들이 실험을 실시하기에는 어려운 구성 체제이었다. 셋째, 과학 용어의 표기에 일관성이 없으며, 타교과 내용을 일부 다룬 교과서도 있었다. 이러한 결과로부터 개화기 화학교과서는 과학적 측면에서 결여된 점이 있었으며, 적절히 지도하기 어려운 특성을 가졌다고 볼 수 있다. 또한, 학습자 측면에서는 과학을 처음 접하는 당시 학습자를 생각해 볼 때 수준 높은 내용이 다루어졌다고 판단된다. 이에 개화기 화학교육은 제대로 이루어지기 어려웠다고 여겨진다.

Characteristics of chemistry education during the enlightenment period in Korea are examined by analyzing chemistry textbooks used in the period. Specifically, the analysis is made from the aspects of science, students and teachers. As a result it is found that; first, scientific knowledge itself is emphasized, contrary to those described in the curriculum of chemistry used in the period, and it consists of introduction, non-metals, metals and organic chemistry in chemistry textbook, second, the level of chemistry is similar with that in present high schools, and its technical constitution might have been difficult for a student to study with an experiment, third, terminology lacks consistency and some textbooks include contents of other subject. It is therefore believed that the chemistry textbooks of the enlightenment period is scientifically incomplete and would not have been easy for the teachers to use them to teach the students. In addition, considering the students as a beginner of modern sciences, study level could have been too difficult for them to follow. In conclusion, it appears that chemistry education during the enlightenment period in Korea was not so successful.

Page
427 - 0
Full Text
PDF