Current time in Korea 01:42 Mar 29 (Fri) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 48, Number 3
JKCSEZ 48(3)
June 20, 2004 

 
Title
High School Students?Views of Learning Chemistry

고등학생의 화학학습에 대한 인식
Author
Hyun-Ju Park

박현주
Keywords
과학학습, 화학학습, 개념생태, 학습문화 , Learning of Science, Chemistry, Conceptual Ecology, Classroom Culture
Abstract
이 연구는 만약 교사가 학생들이 가지고 화학학습과 관련된 개념을 변화시킬 수 있다면, 그 변화를 통하여 화학학습의 효과를 높일 수 있다는 전제하에, 고등학생들의 화학학습에 관련된 개념에 대한 인식을 이해하는 것이다. 고등학교 2학년 학생 6명을 연구참여자로 하여 심층면담, 관찰자료, 문서수집을 통하여 자료를 수집하였다. 자료수집과 자료분석의 과정에서는 자료에 대한 삼각측정과 연구자 삼각측정이 이용되었다. 연구결과를 살펴보면, 연구참여자들은 자신들이 해야 할 화학 수업에서의 역할에 대하여 수동적이며 지식 전수자로서의 관점을 가지고 있었다. 실질적인 경험이 화학 개념 이해에 보다 효과적임을 공감하면서도, 연구참여자들은 교사에 대한 이해, 즉 학습 진도나 평가 문제, 교육환경 문제 등으로 인하여 제한된 학습의 경험밖에 제공하지 못하는 교사의 어려움을 동감하는 경향을 보였다. 이러한 연구참여자의 화학학습과 학습자, 그리고 교수자 역할에 대한 인식은 화학 학습의 제한적인 요소로 작용할 수 있을 것이다.

The purpose of this study is to investigate views of high school students' learning of chemistry as one aspect of conceptual ecology. The results of this study will help us expand our understanding of conceptual change as it is used to evaluate learners. I made use of an interpretative research design based on principles of naturalistic inquiry. The participants in this study were six sophomore students. The picture of a chemistry class we draw from analyzing data is a play on stage with little interaction. Students accept passive and difficult-to-modify views of the learner roles that they should play in the chemistry classroom. Students identified chemistry classes as conservative places. 'Transmission' seems to remain the persistent and dominant classroom cultural dynamic for both the teaching and learning of chemistry. Students should understand about learning processes, and how to play, monitor, evaluate and regulate them. Students should experience the plausibility and fruitfulness of learning chemistry, and it will help students to feel a "love of learning chemistry." As students change their views of learning chemistry, it will help to improve their learning and to experience conceptual change in chemistry learning.

Page
291 - 0
Full Text
PDF