Current time in Korea 21:48 Apr 25 (Thu) Year 2024 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 48, Number 1
JKCSEZ 48(1)
February 20, 2004 

 
Title
A Comparative Study on High School Chemistry Curriculum in Korea and Japan

한국과 일본의 고등학교 화학교육과정 비교연구
Author
Young-Tae Kong*, Jai-Hang Lim, Sung-Bae Moon, Jeong-Hee Nam

공영태*, 임재항, 문성배, 남정희
Keywords
한국 고등학교 화학교육과정, 일본 고등학교 화학교육과정, 교육과정 비교 분석 , High School Chemistry Curriculum in Korea, High School Chemistry Curriculum in Japan, Curriculum Comparative Analysis
Abstract
이 연구는 한국과 일본의 고등학교 화학교육과정을 구성체제, 목표, 내용, 교수·학습방법 및 평가의 관점에서 비교 분석하였다. 이러한 비교분석을 통하여 양국의 화학교육과정에서 나타나는 공통점과 차이점들을 구분하였다. 또한 선택취지를 살린 교육과정 편성과 안내 기능의 충실, 탄력적인 학습지도의 운영, 개인에 따른 지도의 충실, 학습내용의 엄선과 기초기본의 충실, 교육과정도입에 있어서 완충기간의 설정 등과 같이 한국의 교육과정연구에 도움이 되는 시사점을 이끌어 낼 수 있었다.

This study is to compare and analyse the high school chemistry curriculum in Korea and Japan from the viewpoint of the structure, objectives, contents, teaching-learning method, and assessment plans. From the comparative analysis, we found some common and different aspects. The suggestive ideas which is useful for study of Korean science curriculum were deduced, such as more expansion of selective subjects and enhancing the guidance, more flexible teaching methods, enhancing the individualized instruction plans suitable to each student's condition, careful selection of educational contents and enhancing the base and foundation, and transition period.

Page
66 - 0
Full Text
PDF