Current time in Korea 07:30 Nov 27 (Fri) Year 2020 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 47, Number 6
JKCSEZ 47(6)
December 20, 2003 

 
Title
An Analysis of Inquiry Area in the Chemistry(II) Textbooks by the Inquiry Elements Based on the 7th Science Curriculum

제7차 과학교육과정의 탐구 요소들에 의한 화학(II) 교과서의 탐구 영역 분석
Author
Daeho Kang*, Soogoon Jeong, Insun Koo

강대호*, 정수군, 구인선
Keywords
화학 II 교과서, 탐구영역, 탐구요소, 탐구활동 , Chemistry II Textbook, Inquiry Area, Inquiry Element, Inquiry Activity
Abstract
이 연구는 제 7차 교육과정에 의한 화학 II 교과서의 탐구영역을 제 7차 과학 교육과정에서 제시한 탐구요소들에 의해 분석하였다. 연구의 목적은 화학 II 교과서의 탐구영역이 제 7차 과학 교육과정을 얼마나 반영하는지 알아보고 현장 탐구학습의 교육적 시사점을 찾고자하였다. 전체적으로 보았을 때, 기초 탐구요소들은 분류를 제외하고는 제 7차 화학 II 교과서에 대체로 잘 반영되어 있었으나, 통합탐구 요소들은 자료해석이 거의 절반을 차지하고, 결론도출, 자료변환 등을 제외한 통합 탐구요소들은 아주 낮은 비율을 나타내고 있다. 탐구활동 요소들도 조사의 비율이 전체 탐구활동의 10%미만이고, 과제연구는 아주 적고, 견학은 나타나지 않았다. 제 7차 과학 교육과정에서는 고학년의 탐구학습 일수록 다양한 통합탐구 요소와 탐구활동을 강조하고 있으므로 현장의 탐구학습에서는 이러한 화학 II 교과서의 미흡한 점을 보완할 수 있는 방향으로 탐구학습을 운영하여야 할 것이다.

This study was carried out to analyze inquiry area of the chemistry (II) textbooks which were published by the 7th curriculum. The study attempts to analyze the degree to which chemistry (II) textbooks reflected the guidelines of the 7th science curriculum and propose educational suggestions for the inquiry learning. The analysis of the inquiry area was carried out based on the suggested inquiry elements of the 7th science curriculum. Overall, for the analysis of inquiry elements, basic inquiry elements except classifying suggested by the 7th science curriculum were well reflected on the textbooks. However, for the integrated inquiry elements, interpreting data takes almost half of the total integrated inquiry elements. Other integrated inquiry elements except drawing conclusion and transforming data were reflected less than ten percent. Investigation was also reflected less than ten percent of all inquiry activity. And inquiry activities were limited in terms of variety with few projects and no field trip. The main essence of the 7th science curriculum is the emphasis on total inquiry learning through various integrated inquiry elements and inquiry activities for higher grade students. Thus it is suggested that teachers provide inquiry learning which can supplement the textbook.

Page
645 - 0
Full Text
PDF