Current time in Korea 17:42 Nov 30 (Mon) Year 2020 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 47, Number 6
JKCSEZ 47(6)
December 20, 2003 

 
Title
An Analysis of Inquiry Area in the Chemistry (I) Textbooks by the Inquiry Elements Based on the 7th Science Curriculum

제7차 과학교육과정의 탐구 요소들에 의한 화학 (I) 교과서의 탐구 영역 분석
Author
Daeho Kang*, Soogoon Jeong, Bonggon Kim

강대호*, 정수군, 김봉곤
Keywords
화학 I 교과서, 탐구 영역, 탐구 요소, 탐구 활동 , Chemistry I Textbook, Inquiry Area, Inquiry Element, Inquiry Activity
Abstract
제 7차 교육과정에 의한 화학 I 교과서 탐구영역에서 활용 가능한 탐구 요소들을 조사, 분석하여 화학 I 교과서의 제 7차 과학 교육과정 반영 정도와 탐구 학습의 교육적 시사점을 찾고자하였다. 교과서 탐구 영역의 분석은 제 7차 과학 교육과정에서 제시한 탐구 요소들을 기준으로 하였다. 전반적으로 볼 때 제 7차 화학 I 교과서의 탐구 영역에 기초 탐구 요소는 측정, 분류를 제외하고는 비교적 고르게 반영되어있다. 그러나 통합 탐구 요소는 자료 해석의 비율이 절반을 넘으며, 자료 변환, 결론 도출, 문제 인식은 어느 정도 활용가능하나 그 외의 통합 탐구 요소의 비율은 매우 작다. 탐구활동도 견학과 과제연구 비율은 거의 없거나 아주 작다. 제 7차 과학 교육과정에서는 다양한 탐구 학습을 강조하고 있음으로, 위와 같은 통합탐구 요소와 탐구 활동의 편중성을 보완할 수 있는 방향으로 탐구 학습을 운영해야 할 것이다.

The purpose of this study was to analyze the inquiry elements and inquiry activity of the inquiry area in chemistry I textbooks authorized by 7th curriculum. It was to confirm suitable reflection of the 7th science curriculum and to find educational suggestions of inquiry learning. It was found that the basic inquiry elements except measuring and classifying were well reflected on the textbooks. However, only several integrated inquiry elements and the inquiry activities were well reflected on the same textbooks. For the integrated inquiry elements, interpreting data was shown as the tower above the rest inquiry elements. In the analysis of inquiry activity, the numbers of experiment is placed almost half of all inquiry activities. The sum of two numbers of investigation and discussion is similar ratio to experiment but field trip and project are rarely or low ratio. As the integrated inquiry elements and inquiry activities were not balanced for various inquiry learning. It is suggested that learners be educated with complementary of these aspects in inquiry learning.

Page
633 - 0
Full Text
PDF