Current time in Korea 22:57 Aug 24 (Sat) Year 2019 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal Log In Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 47, Number 5
JKCSEZ 47(5)
October 20, 2003 

 
Title
A Study on the Effect of Science Achievement Faculties Improvements in High School Inquiry Chemistry Experiments

탐구 화학 실험을 통한 고등학교 학생들의 과학 성취도 향상에 관한 연구
Author
Choonpyo Hong, Yongyeon Kim

홍춘표, 김용연
Keywords
과학 성취도, 수공적 기능, 실험 태도, 탐구과정 기능, 탐구화학 실험 , Science Achievement Faculty, Manipulated Skills, Experiment Attitude, Inquiry Process Skills, Inquiry Chmistry Expreiments
Abstract
이 연구에서는 탐구화학실험을 통해 고등학교 학생들의 과학 성취도 향상정도를 논리적 사고력, 과학탐구기능, 실험 태도, 수공적 기능, 탐구과정 기능 등의 측면에서 조사하였다. 이를 위해 수도권 소재의 남녀 고등학교 2개교의 5개조 150명을 대상으로 하여 논리적 사고력, 과학탐구기능의 지필평가와 탐구과정 기능의 보고서평가, 실험태도, 수공적 기능의 실험관찰 평가를 통하여 자료를 수집하였다. 연구 결과에 의하면 학생들의 탐구과정기능과 실험 태도, 수공적 기능은 전반적으로 매우 낮은 수준으로 조사되었으나 탐구과정 기능을 제외 한 나머지의 측면에서는 유의미한 향상을 보였다. 또한 탐구화학실험이 지속적으로 수행될 때 학습자의 과학 성취도가 향상됨을 알 수 있었다.

In this study, the effects of science achievement faculties improvements upon students' logical thinking, science inquiry skills, experiment attitudes, manipulated skills and inquiry process skills were investigated in high school inquiry chemistry experiments. For this purpose, the participants were 150 students taking the course of high school chemistry class in Anyang-city. Logical thinking and science inquiry skills?data were collected from written tests, inquiry process skills?data were collected from reports and experiment attitudes and manipulated skills?data were collected from classroom observations. As the results of this study, students?inquiry process skills, experiment attitudes and manipulative skills were very low. But other parts except inquiry process skills were significantly increased. And the science achievement of students were improved when continuously inquiry chemistry experiment were applied to students.

Page
487 - 0
Full Text
PDF