Current time in Korea 21:19 Oct 28 (Wed) Year 2020 KCS KCS Publications
KCS Publications
My Journal  Log In  Register
HOME > Search > Browsing(JKCS) > Archives

Journal of the Korean Chemical Society (JKCS)

ISSN 1017-2548(Print)
ISSN 2234-8530(Online)
Volume 44, Number 4
JKCSEZ 44(4)
August 20, 2000 

 
Title
The Comparison of Verbal Behaviors in Cooperative Problem Solving Processes by Students’ Previous Achievement Level

협동적인 문제 해결 과정에서 학생들의 사전 성취 수준에 따른 언어적 행동 비교
Author
Kyungmoon Jeon, Kyeonghee Yeo, Taehee Noh

전경문, 여경희, 노태희
Keywords
Abstract
협동적인 소집단 문제 해결 과정을 녹화/녹음하여 작성한 프로토콜에 대하여 언어적 행동의 빈도를 분석하고, 학생들의 사전 성취 수준에 따라 비교하였다. 각각의 소집단에서 학생들의 사전 성취 수준에 따라 언어적 상호작용에 대한 참여율도 조사하였다. 상위 수준 학생들은 중·하위 수준에 비해 '정보 주기' 범주에 속하는 행동들을 많이 나타내었고, '제공', '제공 반복', '정당화'에서의 차이가 통계적으로 유의미하였다. '정보 받기'나 '질문하기' 범주에서는 통계적으로 유의미한 차이를 나타내는 행동이 없었다. 12개 소집단 가운데 모든 수준의 학생들이 언어적 상호작용에 균형 있게 참여한 겨우는 3개조에 불과했고, 중위 수준 학생들의 참여율이저조한 경우가 많았다.

Students' protocols obtained from audio/video taping of small cooperative group problem solving processes were analyzed in the aspectsof verbal behaviors. The frequencies of the behaviors were com-pared by students' previous achievement level. Students' involvement in the verbal interaction for each level of students in each small group were also investigated. High-ability students ebility students and medium-or low-ability students.No significant differences were found in the subcategories of 'receiving information' or 'asking'. 0nly 3 small groups among 12 groups studied were found tobe bal-anced in students' involvelment. lnvolvement of medium-ability studentstended to be lower than that of high-and low-abilit students.

Page
356 - 362
Full Text
PDF